![]() |
![]() |
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) en Infrabel - Vandalisme - Aantal incidenten - Kostprijs
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vandalisme
28/12/2011 | Verzending vraag |
21/9/2012 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-1872
De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) en Infrabel refereren vaak aan vandalisme om de vele vertragingen en afgelastingen van de treinen te verklaren.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
1) Hoeveel incidenten van vandalisme op het spoorwegennet werden gedurende de periode van 2006 tot 2010 (per jaar) geregistreerd? Hoe duidt de geachte minister deze cijfers en ontwikkelingen? Welke conclusies kan men hieruit trekken? Gaven deze conclusies aanleiding tot een aanpassing van het beleid ter zake? Hoe verhouden deze cijfers zich tot gelijkaardige cijfers uit de buurlanden?
2) Welke soorten vandalisme (graffiti, vernieling, …) stelde men gedurende de periode van 2006 tot 2010 vast? Merkt zij een evolutie in het aandeel van bepaalde soorten vandalisme gedurende deze periode? Hoe duidt zij deze cijfers en ontwikkelingen?
3) Bestaan er significante verschillen tussen de verschillende stations en treinlijnen voor wat betreft daden van vandalisme? Welke lijnen en stations springen daarbij het meest in het oog? Hoe duidt en verklaart zij deze verschillen?
4) Hoe omvangrijk waren de jaarlijkse kosten van NMBS en Infrabel voor het herstellen van vernielingen door vandalen gedurende de periode van 2006 tot 2010? Hoe evalueert en duidt zij deze cijfers en de evolutie ervan?
5) Hoeveel daders van vandalisme werden er jaarlijks gevat in de periode van 2006 tot 2010? Hoeveel personen werden er gedurende deze periode veroordeeld wegens vandalisme tegen het spoorwegennet en -materiaal? Hoeveel kosten recupereerde de NMBS / Infrabel van deze daders?
1. en 2. De meldingen die in de periode 2006-2011 werden gedaan bij het Security Operations Center (SOC) met betrekking tot vandalisme (beschadigingen en graffiti) worden weergegeven in de volgende tabel :
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Beschadigingen |
1 596 |
1 894 |
1 803 |
1 999 |
1 700 |
1 759 |
Graffiti |
1 621 |
1 670 |
1 763 |
2 023 |
1 549 |
891 |
De cijfers tonen aan dat er in 2010 en 2011 een daling was van het aantal meldingen betreffende vandalisme ten opzichte van het jaar ervoor.
Wat de preventie betreft, wordt de mogelijkheid nagegaan van een aantal maatregelen binnen de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep in de nabije toekomst :
De Cel Preventie en Sociale Veiligheid werkt ook samen met de betrokken partijen met betrekking tot de andere schakels in de veiligheidsketen (reiniging, repressie en vervolging).
In het kader van de ‘Collaboration de Services de Police Ferroviaire et de Sécurité’ (COLPOFER) worden met betrekking tot graffiti ook op internationaal niveau best practices uitgewisseld op vlak van preventieve en repressieve maatregelen.
3. De lijnen en stations waarvoor de meeste meldingen van vandalisme werden gedaan, zijn de volgende :
Lijn 161 (Schaarbeek – Namur) ;
Lijn 96 (Brussel-Zuid – Grens (Feignies)) ;
Lijn 0 (Brussel-Zuid – Brussel-Noord) ;
Station Brussel-Zuid ;
Station Schaarbeek-Vorming ;
Station Antwerpen-Centraal.
4. en 5. De directie Stations van de NMBS Holding pakt de graffiti-problematiek op 2 manieren aan :
preventief: door het plaatsen van anti-graffitisystemen, camera’s, enz. ;
reactief: door het verwijderen van nieuwe graffiti.
Kostprijs per jaar (overeenkomstig met 8 equivalent voltijdsen) :
plaatsen van anti-graffitisystemen : +/- 250 000 euro per jaar ;
verwijderen van graffiti: 160 000 euro per jaar.
Wat het rollend materieel betreft zijn de onderhoudsposten van de directie Technics van de NMBS onder meer bevoegd voor het verwijderen van graffiti. Zij hebben ook de mogelijkheid een beroep te doen op een private firma.
De strijd tegen graffiti is een maatschappelijk fenomeen dat moeilijk te bestrijden is. Het zou ideaal zijn alle parkeerplaatsen voor treinen 24 uur op 24 uur te kunnen bewaken.
Een schatting van de reparatiekost op het rollend materieel, gelinkt aan graffiti is de volgende :
2006 : 2 135 327 euro
2007 : 2 339 924 euro
2008 : 1 728 729 euro
2009 :1 927 291 euro
2010 : 1 107 830 euro
2011 : 1 095 894 euro
De juridische dienst van de NMBS opent voor dergelijke gevallen van vandalisme en graffiti pas een juridisch dossier als er een kans bestaat dat de identiteit van de dader kan worden achterhaald. In velen gevallen is dit niet zo.