Jeugdrechtbanken - Bezetting - Behandelde dossiers - Ondersteuning - Visie - Evaluatie
rechtspraak voor minderjarigen
28/12/2011 | Verzending vraag |
11/12/2013 | Herkwalificatie |
17/12/2013 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2270
Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-4471
In het kader van een onderzoek naar het jeugdbeleid in België kreeg ik graag antwoorden op de volgende vragen:
1) Hoeveel jeugdrechters in hoeveel jeugdrechtbanken werken er in België, verdeeld over de drie gewesten? Hoeveel daarvan zijn Nederlandstalige jeugdrechters? Deze cijfers per jaar voor de periode 2006-2010?
2) Hoeveel dossiers behandelde deze jeugdrechters jaarlijks, in de periode 2006-2010, per jeugdrechter, per jeugdrechtbank en per gewest?
3) Hoeveel personeel werkt er op de Belgische jeugdrechtbanken, dit per jeugdrechtbank en per gewest? Hoe evolueerde dit personeelsbestand in de periode 2006-2010?
4) Hoeveel middelen werden er jaarlijks besteed aan de werking van de Belgische jeugdrechtbanken, dit voor de periode 2006-2010?
5) Hoe kunnen de dossiers die de jeugdrechtbanken behandelen kwalitatief worden gecatalogeerd, bijvoorbeeld naar maatregel, naar leeftijd van de betrokken minderjarigen, naar arrondissement / gewest, naar nationaliteit, naar geslacht, naar leeftijd, naar opleiding en / of andere sociaal-culturele, sociaal-economische, sociaal-geografische of juridische kenmerken?
6) Welke visie op de jeugd (kinderen en jongeren) ligt aan de basis van het beleid rond de jeugdrechtbanken?
7) Wie adviseert het beleid ter zake, op welke informatie, ervaringen, inzichten, onderzoeken, enz., baseert men het beleid met betrekking tot de jeugdrechtbanken?
8) Welke resultaten biedt een sterkte-zwakte analyse van de Belgische jeugdrechtbanken? Zijn hier territoriale of categoriale verschillen te duiden?
9) Hoe evalueert de geachte minister de verhouding tussen de jeugdrechtbanken en de gemeenschappen die instaan voor de opvang en begeleiding van kinderen en jongeren? Bestaat er hieromtrent een systematisch overleg met de gemeenschappen?
10) Waar liggen de belangrijkste uitdagingen voor de Belgische jeugdrechtbanken en welke doelstellingen worden op dit moment prioritair gesteld?
11) Pleegt hij overleg met zijn collega's over wat een federaal jeugdbeleid zou kunnen worden genoemd?
12) Pleegt hij overleg met zijn collega's van de gewesten over wat een gezamenlijk jeugdbeleid zou kunnen worden genoemd?
Gelieve in bijlage de gevraagde informatie te vinden onderverdeeld in drie tabellen.
Tabel 1: Aantal jeugdrechters voor het Brussels Gewest, per taalrol en per jaar.
Tabel 2: Aantal jeugdrechters voor het Vlaams Gewest, per rechtbank en per jaar.
Tabel 3: Aantal jeugdrechters voor het Vlaams Gewest, per rechtbank en per jaar.
De behandeling van de jeugddossiers (enkel burgerlijke dossiers) per rechtbank en per gemeenschap wordt voorgesteld in tabel 4 in bijlage. Het is helaas niet mogelijk het aantal per rechter behandelde zaken te bepalen. Daarentegen kunnen inzake (jeugd)bescherming thans geen cijfers worden bezorgd betreffende de zaken die aanhangig werden gemaakt bij de jeugdrechtbank of de minderjarigen die daarbij betrokken waren aangezien het DUMBO-programma (waarover de griffies van de jeugdrechtbanken beschikken) thans wordt aangepast door informatici van de dienst ICT, precies om in de toekomst een statistische verwerking op grond van de erin gecodeerde gegevens mogelijk te maken.
Mijn administratie beschikt niet over de personeelsaantallen per afdeling, enkel over gegevens op het niveau van de rechtbank van eerste aanleg. Het komt aan de bevoegdheid van de hoofdgriffier toe om het werk aan het personeel toe te wijzen.
Wat de materiële middelen betreft, is het niet mogelijk hiervan een besteding op het niveau van de Jeugdrechtbanken te becijferen, aangezien de jeugdrechtbank voor zijn praktische en logistieke ondersteuning als een afdeling van de Rechtbank van Eerste Aanleg beschouwd wordt. Een uitsplitsing van de kosten tot op het niveau van een afdeling van een rechtbank is niet mogelijk.
Vanuit de toepassing zou het mogelijk zijn de dossiers te rangschikken volgens de volgende criteria: leeftijd van de minderjarige, gewest, nationaliteit en geslacht. De andere voorgestelde factoren, zoals sociaal-culturele, sociaal-geografische, sociaal-economische of juridische factoren, zijn niet beschikbaar vanuit de toepassing.
De jeugdrechtbanken baseren hun beleid op de wettelijke bepalingen opgenomen in de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, betreffende het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade. Dit wil zeggen dat de jeugdrechters werken vanuit een beschermingsfilosofie, waarbij subsidiariteit in de besluitvorming belangrijk is. Daarbij wordt in eerste instantie gekeken naar herstelgerichte mogelijkheden en wordt de jongere aangesproken op het nemen van verantwoordelijkheid ten opzichte van de gepleegde feiten.
Jeugdrechters zijn onafhankelijk. De jeugdrechter bepaalt zijn beleid in volledige onafhankelijkheid binnen het kader van de wet. Het Instituut voor Gerechtelijke Opleiding draagt ertoe bij dat jeugdrechters geïnformeerd worden over nieuwe inzichten, onderzoeken, enz. en dit door zelf vormingen te organiseren of de toegang tot externe vormingen en opleidingen te faciliteren.
Er werd tot nog toe geen dergelijke analyse uitgevoerd. Wat wel kan worden vastgesteld is dat de caseload van de jeugdrechtbanken in de grootstedelijke context zwaar is. Het aantal POS dossiers is hierbij in stijgende lijn. Waar in 2006 58 213 dossiers instroomden op het jeugdparket, zijn er dat in 2010 al 73 197. Niet al deze dossiers leiden tot een vordering bij de jeugdrechter, maar uiteraard stijgt het aantal vorderingen evenredig.
Zowel met de Vlaamse Gemeenschap als met de Franstalige Gemeenschap is er een structureel overleg opgezet. Langs Nederlandstalige kant bestaat er het structureel overleg tussen het Agentschap Jongerenwelzijn en een vertegenwoordiger van de Unie van de Nederlandstalige jeugdmagistraten, een vertegenwoordiger van het College van Procureurs-generaal, een vertegenwoordiger van de Dienst voor het Strafrechtelijk beleid, een vertegenwoordiger van het NICC en de Nederlandstalige coördinatrice parketcriminoloog jeugd en gezin. Langs Franstalige kant is er het structureel overleg tussen het departement “Aide à la Jeunesse” en een vertegenwoordiger van de Unie van de Franstalige jeugdmagistraten, een vertegenwoordiger van het College van Procureurs-generaal en een vertegenwoordiger van de Dienst voor het Strafrechtelijk beleid.
Niettegenstaande het feit dat dit overleg positief wordt ervaren, is de onderlinge afhankelijkheid van verschillende bevoegdheidsniveaus om de nodige plaatsen en mogelijkheden inzake opvang en begeleiding te creëren, niet evident.
Zowel op federaal niveau als binnen de gemeenschappen, en in het bijzonder wat betreft de hervormingen binnen de Integrale Jeugdhulp in Vlaanderen, zijn de uitdagingen voor de jeugdrechtbanken enorm. De hervormingen doorgevoerd op federaal niveau in 2006 zitten nog vers in het geheugen. Jeugdrechters en parketmagistraten dienen goed geïnformeerd en bij voorkeur van bij de aanvang betrokken te worden bij de nieuwe ontwikkelingen in het brede landschap van de jeugdbescherming.
Op regelmatige basis zijn er contacten tussen de verschillende beleidscellen.
Op regelmatige basis zijn er contacten tussen de verschillende beleidscellen.
Antwoord op vraag 1 |
|||||||||||||||
Tabel 1 Brussel Hoofdstedelijk Gewest |
|||||||||||||||
Aantal jeugdrechters/jaar |
|||||||||||||||
|
Jaar |
NL |
FR |
TOTAAL |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2006 |
3 |
14 |
17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2007 |
5 |
17 |
22 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2008 |
5 |
18 |
23 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2009 |
5 |
17 |
22 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2010 |
5 |
17 |
22 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 2 Vlaams Gewest |
|||||||||||||||
Aantal jeugdrechters per jeugdrechtbank/jaar |
|||||||||||||||
|
Jaar |
A'pen |
Mechelen |
Turnhout |
Hasselt |
Tongeren |
Leuven |
Denderm. |
Gent |
Oudenaarde |
Brugge |
Ieper |
Kortrijk |
Veurne |
TOTAAL |
|
2006 |
8 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
4 |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
33 |
|
2007 |
10 |
3 |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
4 |
0 |
2 |
0 |
2 |
1 |
34 |
|
2008 |
14 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
4 |
4 |
0 |
3 |
1 |
2 |
1 |
40 |
|
2009 |
13 |
3 |
2 |
3 |
2 |
2 |
3 |
5 |
0 |
3 |
1 |
2 |
1 |
40 |
|
2010 |
11 |
3 |
2 |
3 |
2 |
3 |
5 |
3 |
1 |
3 |
1 |
2 |
1 |
40 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabel 3 Waals Gewest |
|||||||||||||||
Aantal jeugdrechters per rechtbank/jaar |
|||||||||||||||
|
Jaar |
Nijvel |
Hoei |
Luik |
Eupen |
Verviers |
Aarlen |
Marche |
Neufchâteau |
Dinant |
Namen |
Charleroi |
Bergen |
Doornik |
TOTAAL |
|
2006 |
2 |
1 |
5 |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
2 |
2 |
5 |
4 |
2 |
17 |
|
2007 |
2 |
1 |
6 |
1 |
2 |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
5 |
5 |
2 |
19 |
|
2008 |
2 |
1 |
6 |
1 |
2 |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
5 |
5 |
2 |
19 |
|
2009 |
3 |
1 |
5 |
1 |
2 |
2 |
1 |
1 |
2 |
2 |
5 |
5 |
2 |
20 |
|
2010 |
2 |
2 |
6 |
1 |
2 |
2 |
1 |
1 |
2 |
1 |
5 |
4 |
2 |
18 |
Tabel 4 |
||||||||||
Rechtbanken van eerste aanleg Bron: publicatie Kerncijfers |
||||||||||
Jeugdzaken: Burgerlijk |
||||||||||
|
2006 |
|
2007 |
|
2008 |
|
2009 |
|
2010 |
|
|
Aantal nieuwe zaken |
Aantal eind-en tussen-vonnissen |
Aantal nieuwe zaken |
Aantal eind-en tussen-vonnissen |
Aantal nieuwe zaken |
Aantal eind-en tussen-vonnissen |
Aantal nieuwe zaken |
Aantal eind-en tussen-vonnissen |
Aantal nieuwe zaken |
Aantal eind-en tussen-vonnissen |
ANTWERPEN |
||||||||||
Antwerpen |
976 |
1223 |
1122 |
1445 |
1029 |
1551 |
1105 |
1631 |
1046 |
1581 |
Mechelen |
364 |
546 |
387 |
625 |
405 |
733 |
388 |
714 |
403 |
672 |
Turnhout |
415 |
533 |
463 |
599 |
443 |
682 |
495 |
667 |
555 |
701 |
Hasselt |
353 |
484 |
384 |
596 |
431 |
653 |
409 |
622 |
412 |
693 |
Tongeren |
290 |
428 |
297 |
499 |
336 |
421 |
336 |
479 |
379 |
539 |
Totaal |
2398 |
3214 |
2653 |
3764 |
2644 |
4040 |
2733 |
4113 |
2795 |
4186 |
BRUSSEL |
||||||||||
Brussel |
1987 |
2562 |
2019 |
3466 |
1936 |
3392 |
2493 |
3317 |
2191 |
3106 |
Leuven |
458 |
664 |
493 |
752 |
506 |
769 |
490 |
791 |
530 |
752 |
Nijvel |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
625 |
441 |
645 |
482 |
Totaal |
2445 |
3226 |
2512 |
4218 |
2442 |
4161 |
3608 |
4549 |
3366 |
4340 |
"-" : Geen statistische gegevens overgemaakt. |
||||||||||
GENT |
||||||||||
Dendermonde |
681 |
793 |
728 |
909 |
788 |
1135 |
824 |
1118 |
839 |
1018 |
Gent |
651 |
727 |
714 |
819 |
665 |
895 |
696 |
863 |
674 |
751 |
Oudenaarde |
193 |
217 |
233 |
193 |
222 |
250 |
231 |
239 |
242 |
268 |
Brugge |
581 |
658 |
592 |
662 |
632 |
691 |
645 |
720 |
645 |
811 |
Ieper |
150 |
146 |
125 |
212 |
154 |
219 |
174 |
201 |
176 |
249 |
Kortrijk |
326 |
393 |
411 |
422 |
368 |
511 |
459 |
568 |
442 |
542 |
Veurne |
123 |
214 |
154 |
220 |
119 |
266 |
142 |
249 |
169 |
305 |
Totaal |
2705 |
3148 |
2957 |
3437 |
2948 |
3967 |
3171 |
3958 |
3187 |
3944 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rechtbanken van eerste aanleg Bron: publicatie Kerncijfers |
||||||||||
Jeugdzaken: Burgerlijk |
||||||||||
|
2006 |
|
2007 |
|
2008 |
|
2009 |
|
2010 |
|
|
Aantal nieuwe zaken |
Aantal eind-en tussen-vonnissen |
Aantal nieuwe zaken |
Aantal eind-en tussen-vonnissen |
Aantal nieuwe zaken |
Aantal eind-en tussen-vonnissen |
Aantal nieuwe zaken |
Aantal eind-en tussen-vonnissen |
Aantal nieuwe zaken |
Aantal eind-en tussen-vonnissen |
LUIK |
||||||||||
Eupen |
54 |
82 |
57 |
93 |
64 |
147 |
63 |
177 |
71 |
188 |
Hoei |
273 |
412 |
309 |
496 |
340 |
572 |
260 |
557 |
367 |
522 |
Luik |
1417 |
1827 |
1517 |
1933 |
1588 |
1973 |
1637 |
2121 |
1618 |
2248 |
Verviers |
364 |
537 |
414 |
624 |
436 |
662 |
438 |
742 |
412 |
680 |
Aarlen |
157 |
226 |
208 |
158 |
184 |
322 |
175 |
284 |
191 |
312 |
Marche-en-Famenne |
150 |
192 |
142 |
74 |
146 |
209 |
137 |
226 |
186 |
264 |
Neufchâteau |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
268 |
263 |
Dinant |
377 |
451 |
362 |
480 |
404 |
519 |
374 |
541 |
341 |
638 |
Namen |
581 |
877 |
611 |
945 |
632 |
838 |
658 |
1004 |
672 |
1038 |
Totaal |
3373 |
4604 |
3620 |
4803 |
3794 |
5242 |
3742 |
5652 |
4126 |
6153 |
BERGEN |
||||||||||
Charleroi |
2028 |
1935 |
1661 |
2078 |
1447 |
2097 |
1529 |
2057 |
1544 |
2230 |
Bergen |
- |
- |
964 |
974 |
979 |
1238 |
1077 |
1385 |
1079 |
1467 |
Doornik |
610 |
744 |
604 |
757 |
629 |
862 |
694 |
910 |
737 |
1015 |
Totaal |
2638 |
2679 |
3229 |
3809 |
3055 |
4197 |
3300 |
4352 |
3360 |
4712 |
Het Rijk |
13559 |
16871 |
14971 |
20031 |
14883 |
21607 |
16554 |
22624 |
16834 |
23335 |
"-" : Geen statistische gegevens overgemaakt. |