Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-465

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 30 november 2010

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Gewestelijk ExpresNet (GEN) - Project Watermaal-Schuman-Josaphat - Kostprijs en einddatum van de werken

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
openbaar vervoer

Chronologie

30/11/2010Verzending vraag
24/3/2011Herkwalificatie

Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-713
Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4221

Vraag nr. 5-465 d.d. 30 november 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het project Watermaal-Schuman-Josaphat is uiterst belangrijk in het Gewestelijk ExpresNet (GEN)-project omdat het moet zorgen voor een betere en snellere verbinding naar de Europese wijk vanuit de rest van het land en om de reeds verzadigde verbinding tussen de Brusselse stations te kunnen ontlasten.

Uit de projectfiches die de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit beschikbaar stelt, blijkt echter dat er voor dit project enkele wijzigingen zijn opgetreden. Zo vermeldt de projectfiche 0012 op datum van 31 december 2008 een totale geraamde kostprijs van 500.701.000 euro en juni 2013 als geraamde einddatum van de werken. In de projectfiche met situatie op 31 december 2009 wordt echter een veel lagere kostenraming gemaakt (239.420.000 euro). Bovendien wordt de verwachte einddatum voor de werken met 2,5 jaar verschoven.

In de verdere gegevens is echter nergens een reden voor die wijzigingen te vinden.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Wat is de reden voor de quasi halvering van de kostenraming van dit project? Gaan alle werken nog altijd door zoals ze initieel gepland zijn? Zo neen, welke werken werden dan geschrapt? Zo ja, waar werden dan de besparingen doorgevoerd?

2) Wat is de reden voor het uitstellen van de einddatum van de werken van dit project? Heeft dit gevolgen voor de rest van het GEN-project?