Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4457

van Bart Laeremans (Vlaams Belang) d.d. 28 december 2011

aan de minister van Justitie

Snelheidsovertredingen - Flitscontroles - Tolerantiemarges

snelheidsvoorschriften
overtreding van het verkeersreglement
politiecontrole
opnameapparaat

Chronologie

28/12/2011Verzending vraag
13/11/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2116

Vraag nr. 5-4457 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De omzendbrief COL 11/2006 van het College van procureurs-generaal bij de hoven van beroep omtrent "het strafrechtelijk beleid inzake de opsporing van snelheidsovertredingen en de richting te geven aan de vervolging ervan", laatst herzien op 28 mei 2008, stelt dat bij vaststelling van verkeersovertredingen een correctiemarge moet worden ingebouwd, omdat "het nu eenmaal onmogelijk is het voorwerp (het voertuig zelf, de band of een ander onderdeel van het voertuig) te identificeren waarvan de snelheid wordt gemeten alsmede omdat de verschillende meettoestellen de weergegeven snelheid op verschillende wijzen berekenen".

Daarom is het volgens de omzendbrief aangewezen de gemeten snelheid te verminderen met een marge van zes kilometer per uur voor snelheden onder of gelijk aan 100 kilometer per uur of van zes procent voor gemeten snelheden boven de 100 kilometer per uur. Kortom, waar een maximale snelheid van bijvoorbeeld 50 kilometer per uur is toegelaten, wordt aan 57 kilometer per uur en sneller een misdrijf vastgesteld.

Onlangs bleek echter dat in verschillende Brusselse politiezones in een zone 50 pas vanaf 76 kilometer per uur wordt geflitst, niet alleen omwille van deze correctiemarge, maar vooral omdat rekening wordt gehouden met de capaciteit waarover de politierechtbanken en de strafuitvoeringsdiensten beschikken en de behandelingstermijn redelijk moet blijven.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vraag:

Kan de minister me meedelen welke, voor elk parket, volgens het overleg met de politiezones, de tolerantiemarges (in kilometer per uur) zijn vooraleer geflitst wordt wegens snelheidsovertredingen, en dit bij elk snelheidsregime?

Antwoord ontvangen op 13 november 2012 :

Als bijlage vindt u een samenvattende tabel van de tolerantiemarges die in de meeste parketten worden toegepast.

Voorts wijs ik graag op het niet-gepubliceerde vonnis van de politierechtbank van Charleroi van 31 januari 1997 – bevestigd in hoger beroep, gebaseerd op een vonnis van de politierechtbank van Nijvel van 17 oktober 1996 waarin een expertise van het radartoestel Multanova F6 werd bevolen – volgens hetwelke de maximale foutenmarge van het radartoestel Multanova F6 10,8 zou bedragen.

Zo past de politierechtbank van Eupen een tolerantiemarge van 10.8 km/u of 10,8 % voor snelheidsovertredingen boven 100 km per uur toe wanneer deze door het radartoestel Multanova F6 worden vastgesteld. Deze rechtspraak wordt ook gevolgd door de correctionele rechtbank van Eupen die in hoger beroep zitting houdt.


30

50

70

90

120

Anvers - Antwerpen

Anvers

Application de la COL 11/2006 - Toepassing van COL 11/2006

Hasselt

Application de la COL 11/2006 - Toepassing van COL 11/2006

Malines

Pas d'instruction officielle concernant les marges de tolérance - Geen officiële richtlijnen m.b.t. de tolerantiemarges

Tongres

Les marges techniques sont déterminées d'après les modalités de la COL 11/2006 mais,

en raison de la surcharge de travail, les exces de vitesse ne sont constatés que lorsqu'ils excèdent d'au moins 5km/h

cette marge technique (marge opérationnelle).

La constatation pour les vitesses inférieures à 100km/h par exemple se fera donc à partir de 11km/h

au delà de la vitesse autorisée (marge technique de 6km/h + marge opérationnelle de 5km/h) -

De technische marges worden bepaald volgens de modaliteiten van COL 11/2006.

Omwille van een te grote werklast worden snelheidsovertredingen enkel vastgesteld

wanneer ze deze technische marge met minstens 5km/u overschrijden (operationele marge).

Zo zal de vaststelling voor snelheden lager dan 100 km/u dus gebeuren vanaf een overschrijding van 11 km/u

van de toegelaten snelheid (technische marge van 6 km/u + operationele marge van 5 km/u)

Turnhout

Pas d'instruction officielle concernant les marges de tolérance - Geen officiële richtlijnen m.b.t. de tolerantiemarges

Bruxelles - Brussels

Bruxelles

Application de la COL 11/2006 - Toepassing van COL 11/2006

Louvain

Marge opérarionnelle de 10km/h ajoutée à la marge technique déterminée par le COL 11/2006 hors zones 30

et situations spécifiques. -

Operationele marge van 10 km/u, bovenop de door COL 11/2006 bepaalde technische marge,

uitgezonderd zone 30 en specifieke situaties.

Nivelles

Tolérance zéro pour les véhicules de catégories C et D.

Nultolerantie voor voertuigen categorie C en D.


Tolérance de 8 km/h - Tolerantie van 8 km/u

Gand - Gent


Audenarde

Application de la COL 11/2006 - Toepassing van COL 11/2006

Bruges

Application de la COL 11/2006 - Toepassing van COL 11/2006

Courtrai

Application de la COL 11/2006 - Toepassing van COL 11/2006

Furnes

Application de la COL 11/2006 - Toepassing van COL 11/2006

Gand

Application de la COL 11/2006 - Toepassing van COL 11/2006

Termonde

Application de la COL 11/2006 - Toepassing van COL 11/2006

Ypres

Application dela COL 11/2006 - Toepassing van COL 11/2006

Liège - Luik

Ne souhaite pas répondre - Wenst niet te antwoorden

Arlon


Dinant

Application dela COL 11/2006 - Toepassing van COL 11/2006

Eupen

Application dela COL 11/2006 (excepté pour les radars Multanova F6 pour lesquels est appliquée une marge de 10,8 km/h

en deça d'une vitesse de 100 km/h et de 10,8 % pour les vitesse claculées au-delà de 100 km/h.) -

Toepassing van COL 11/2006 (uitgezonderd voor radartoestellen Multanova F6

voor dewelke een marge van 10,8 km/u voor snelheidsovertredingen onder 100 km/u en 10,8%

voor snelheidsovertedingen boven 100 km/u wordt toegepast).

Huy


Liège


Marche-en-Famenne

Namur

Application dela COL 2006 - Toepassing van COL 11/2006

Neufchâteau

Application dela COL 2006 - Toepassing van COL 11/2006

Verviers

Application dela COL 2006 - Toepassing van COL 11/2006

Mons - Bergen

Charleroi

Tolérance de 10km/h hors heures d'école - Tolerantie van 10km/u buiten de schooluren

Tolérance de 10km/h - Tolerantie van 10km/u

Tolérance de 15 km/h - Tolerantie van 15 km/u


Tolérance zéro pendant les heures d'école - Nultolerantie tijdens de schooluren

Mons

Application de la COL 11/2006 mais constatation de l'infraction à partir de 21km/h au dessus de la limitation de vitesse. - Toepassing van COL 11/2006, maar vaststelling van de overtreding vanaf 21km/u boven de snelheidsbeperking

Tournai

Application de la COL 11/2006 - Toepassing van COL 11/2006