Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4401

van Yves Buysse (Vlaams Belang) d.d. 23 december 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

Zorgkundigen - Toekenning statuut - Achterstand

verplegend personeel
verpleegkundige verzorging
beroepsstatus

Chronologie

23/12/2011Verzending vraag
2/2/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2193

Vraag nr. 5-4401 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Volgens mijn informatie zou er bij Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid iets schorten aan de procedure voor de aanvraag van het statuut van zorgkundige.

Naar verluidt zou het ongeveer zes maanden duren vooraleer de aanvragen afgewerkt zijn. Dit betekent dat deze mogelijke arbeidskrachten met een vertraging van zes maanden op de arbeidsmarkt komen of reeds hun job uitoefenen zonder het statuut te hebben.

1) Kan de geachte minister deze informatie bevestigen?

2) Indien ja, wat zijn de redenen en welke maatregelen werden genomen om de behandelingstermijn drastisch in te perken?

Antwoord ontvangen op 2 februari 2012 :

De behandeling door mijn administratie van de dossiers van zorgkundigen vormt inderdaad een probleem. De oorspronkelijke raming verwachtte echter meer automatische erkenningen (op basis van de RIZIV-gegevens) en semi-automatische erkenningen (op basis van de verklaringen van de werkgevers) dan wat uit de realiteit bleek. Mijn administratie heeft immers het hoofd moeten bieden aan een vloedgolf van individuele aanvragen. Een zeer groot aantal daarvan bleek onvolledig te zijn en een briefwisseling met de aanvragers te vergen.

Momenteel staan de volgende dossiers nog open (statistieken van 3 januari 2012):

- 7 617 nieuwe onderzochte stukken die bij lopende dossiers moeten worden gevoegd of die nieuwe dossiers creëren en die moeten worden voorbereid en aan de Erkenningscommissie voorgelegd;

- 2 800 enveloppen met nieuwe stukken die bij de dossiers moeten worden gevoegd of die nieuwe dossiers creëren, die nog moeten worden geopend, geregistreerd en geanalyseerd.

Mijn kabinet, de Erkenningscommissie en mijn administratie staan permanent met elkaar in contact om de vooruitgang in die dossiers te volgen en erover te waken dat ze zo snel mogelijk worden behandeld.

De ambtenaren van de Federale Overheidsdienst (FOD) en de Erkenningscommissie hebben op 3 januari 2012 76 337 zorgkundigen geregistreerd, en dat verdient onze erkenning.

Bij dit aantal moeten we een aantal negatieve antwoorden toevoegen die aan de personen werden gezonden die niet aan de criteria beantwoordden om als zorgkundige te worden ingeschreven.

- In de dossiers die nog steeds in behandeling zijn, zijn de vertragingen ook te wijten aan andere factoren dan de toestroom van aanvragen tijdens de verlenging van de overgangsmaatregelen, het beperkte aantal personeelsleden van de administratie of het onvolledige karakter van de dossiers van de aanvragers.

Zo moet men de volgende elementen opsommen:

- de afwachting van het nieuwe informaticaprogramma (in productie genomen op 6 oktober 2011);

- een informaticaprobleem van de gegevensbank in 2010.

Het klopt dus dat de termijn om een registratie als zorgkundige te krijgen nu ongeveer zeven maanden bedraagt. We moeten er wel op wijzen dat de wetgeving geen behandelingstijd voor die dossiers aangeeft. Noch mijn administratie noch de Erkenningscommissie blijven dus wettelijk gezien in gebreke, hoewel die termijn natuurlijk niet is wat het zou moeten zijn. De federale ombudsman acht in dat verband een duur tussen drie en vier maanden een redelijke beheertermijn. Bijgevolg werken mijn administratie en de Erkenningscommissie eraan om de termijnen te verkorten.

Tot slot moeten we, zonder de problemen op het terrein te willen minimaliseren, het volgende opmerken:

- elke aanvrager krijgt voor een volledig dossier een ontvangstbewijs, dat verduidelijkt dat het dossier in behandeling is en dat de werkgevers hiermee rekening kunnen houden;

- het gebrek aan een “afgeronde” registratie lijkt soms ook een voorwendsel voor de werkgever te zijn om druk op de werknemer uit te oefenen;

- een aantal klagers zijn personen die zich niet meteen geregistreerd zagen;

- mijn administratie zal op eigen initiatief dossiers afsluiten waarin de aanvrager niet alle informatievragen heeft beantwoord, waardoor statistisch gesproken de becijferde vertraging met een vierde zal afnemen.

U moet ook weten dat er met de gemeenschappen werd overlegd om via omzendbrieven de akkoorden vast te leggen over de bijkomende opleidingsprogramma’s waardoor mensen die niet aan de vereiste criteria voldoen toch kunnen worden ingeschreven (akkoord met de Vlaamse Gemeenschap begin 2010, het akkoord met de Franse Gemeenschap moet nog worden gesloten).

Wat de andere oplossingspistes betreft:

- het sinds 6 oktober 2011 in gebruik genomen nieuwe geïnformatiseerd beheerprogramma zal de werklast van mijn administratie en vooral de tijd voor de verwerking van de resultaten van de Erkenningscommissies doen verminderen (circa 20 minuten per dossier);

- verder heeft de ICT-dienst van de FOD Volksgezondheid eind 2011 (7 december 2011) een “webformulier” ontwikkeld, waardoor aanvragers desgewenst hun aanvraag via de website kunnen doen, waardoor mijn administratie de dossiers niet meer opnieuw zal moeten coderen noch de identiteiten in het Rijksregister moeten controleren;

- tot slot zal men mij een procedurewijziging voorstellen waardoor de Erkenningscommissie de behandeling van de dossiers die onbetwistbaar een positief advies kunnen krijgen aan mijn administratie zal kunnen overdragen, wat de behandelingstermijn voor de volledige en onbetwistbare positieve dossiers tot 1 maand zal kunnen inperken.