Federale administraties - Personen met een handicap - Rekrutering
ministerie
werknemer met een beperking
integratie van gehandicapten
gereserveerde arbeidsplaats
28/12/2011 | Verzending vraag |
20/7/2012 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2588
De Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt (BCAPH), ingesteld bij koninklijk besluit van 5 maart 2007, ziet sedert 2009 toe op de toepassing van de 3%-doelstelling voor de aanwerving van personen met een handicap. De Commissie moet ook de inspanningen van de federale organisaties om de 3%-doelstelling voor de tewerkstelling van personen met een handicap te bereiken, evalueren.
Zoals u weet, was het aandeel van de personen met een handicap die voor de federale overheid werken in 2009 slechts 0,9%, wat dus veel lager is dan het quotum van 3% personen met een handicap dat door het koninklijk besluit van 5 maart 2007 werd ingevoerd.
Het is dus van belang dat elke federale administratie de aanwerving van personen met een handicap aanmoedigt en alle middelen inzet om dit engagement gestand te doen en dichter bij die 3%-doelstelling te komen.
Kunt u mij voor de administraties die onder uw bevoegdheid vallen, zeggen
1) hoeveel personen met een handicap er werken (met opgave van statuut en geslacht);
2) welke concrete initiatieven worden genomen om de rekrutering van personen met een handicap te bevorderen?
Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vraag.
Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken
De volgende gegevens hebben betrekking op directies en diensten die onder mijn bevoegdheid vallen, en niet op diensten die onder de bevoegdheid vallen van de minister van Binnenlandse Zaken.
Sinds 2007 beschikken de directies en diensten die onder mijn bevoegdheid vallen over cijfergegevens om het aantal personen met een handicap te meten.
Op 31 december 2011 telden de directies en diensten die onder mijn bevoegdheid vallen 24 personen met een handicap.
Opsplitsing per statuut :
- Statutair : 16
- Contractueel : 8
-Opsplitsing per geslacht :
- Vrouwelijk : 13
- Mannelijk : 11
Deze cijfers werden vastgelegd op basis van vrijwillige verklaringen van de personeelsleden.
De FOD Binnenlandse Zaken heeft een open beleid ten opzichte van de personen met een handicap. Dit wil zeggen :
Voor de selectie en de werving werken de directies en diensten die onder mijn bevoegdheid vallen, met Selor en het specifieke reservesysteem voor personen met een handicap ;
Indien een persoon met een handicap aan een sollicitatiegesprek deelneemt, kan hij/zij hulp vragen van een derde persoon ten laste van de FOD (bijvoorbeeld tolk in gebarentaal) ;
De directies en diensten die onder mijn bevoegdheid vallen, voldoen geval per geval aan de specifieke verzoeken van het personeel met een handicap (aanvraag voor een chauffeur om naar een opleiding te gaan, verzending van een document in een speciaal formaat, enz.) ;
Er zal binnenkort een brochure worden verstuurd naar de organisaties in de wereld van de gehandicapten om te benadrukken dat de directies en diensten die onder mijn bevoegdheid vallen, een potentiële werkgever voor die personen zijn ;
De directies en diensten die onder mijn bevoegdheid vallen, denken momenteel na over andere initiatieven die het niet alleen mogelijk maken om personen met een handicap aan te werven, maar ook om ze in dienst te houden. Het is nog te vroeg om die initiatieven mee te delen.
Fedasil
Momenteel zijn er bij Fedasil 5 personen tewerkgesteld met een erkende handicap : 3 mannen en 2 vrouwen. Het betreft contractuele personeelsleden.
In 2010 heeft Fedasil voor deze doelgroep een aantal concrete acties voorzien via haar Actieplan Diversiteit. Deze acties zijn de volgende :
Communicatie van het diversiteitsplan aan alle opvangcentra en responsabilisering door het opleggen van streefcijfers per opvangcentrum en voor de Hoofdzetel.
Gebruik van specifieke rekruteringskanalen om het doelpubliek optimaal te bereiken (deze rekruteringskanalen en adressen van belangengroepen werden verspreid aan alle HR-medewerkers).
Het diversiteitskenmerk van Selor op de website van Fedasil plaatsen.
Aanpassingen doen aan de personeelsadvertenties met vermelding van de faciliteiten/infrastructuur die bestaan voor gehandicapte personen.
Aanpassingen maken in functieprofielen, in samenspraak met de belangengroepen.
Redelijke aanpassing van de werkplek bij indiensttreding.
Aangepaste ontwikkelcirkel voor betrokkenen, rekening houdend met de beperkingen die ze ondervinden door hun handicap.
Programmatorische Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding en Sociale Economie.
Bij de POD Maatschappelijke Integratie zijn er 2 personen met een handicap in dienst, namelijk 1 statutair niveau A en 1 contractueel niveau D.
Wat betreft de concrete initiatieven die ondernomen worden voor de aanwerving van personen met een handicap te favoriseren :
Actie 2 van het diversiteitsplan: het aanwerven van personen met een handicap via de wervingsreserves van Selor.
De vragenlijst van de begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt bij de personeelsleden afnemen en de vragenlijst systematisch voor te leggen aan nieuwe personeelsleden.
Bij nieuwe aanwervingen staat in de functiebeschrijving dat wij bereid zijn om personen met een handicap aan te werven.
De HRM-dienst raadpleegt de specifieke reserves van Selor. Bij een aanwerving is het feit dat de organisatie bereid is om aanpassingen aan de werkplek te doen, duidelijk vermeld.