Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4370

van Fatiha Saïdi (PS) d.d. 23 december 2011

aan de eerste minister

Federale administraties - Personen met een handicap - Rekrutering

ministerie
werknemer met een beperking
integratie van gehandicapten
gereserveerde arbeidsplaats

Chronologie

23/12/2011Verzending vraag
8/2/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2570

Vraag nr. 5-4370 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

De Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt (BCAPH), ingesteld bij koninklijk besluit van 5 maart 2007, ziet sedert 2009 toe op de toepassing van de 3%-doelstelling voor de aanwerving van personen met een handicap. De Commissie moet ook de inspanningen van de federale organisaties om de 3%-doelstelling voor de tewerkstelling van personen met een handicap te bereiken, evalueren.

Zoals u weet, was het aandeel van de personen met een handicap die voor de federale overheid werken in 2009 slechts 0,9%, wat dus veel lager is dan het quotum van 3% personen met een handicap dat door het koninklijk besluit van 5 maart 2007 werd ingevoerd.

Het is dus van belang dat elke federale administratie de aanwerving van personen met een handicap aanmoedigt en alle middelen inzet om dit engagement gestand te doen en dichter bij die 3%-doelstelling te komen.

Kunt u mij voor de administraties die onder uw bevoegdheid vallen, zeggen

1) hoeveel personen met een handicap er werken (met opgave van statuut en geslacht);

2) welke concrete initiatieven worden genomen om de rekrutering van personen met een handicap te bevorderen?

Antwoord ontvangen op 8 februari 2012 :

1. In 2011 waren twee personen met een handicap tewerkgesteld bij de Federale Overheidsdienst (FOD) Kanselarij van de Eerste minister. Het gaat om een attaché (niveau A) en een technisch deskundige (niveau BT1).

2. De FOD Kanselarij van de Eerste minister heeft in 2008 een “Actieplan diversiteit” opgesteld om de doelstelling van 3 % personeelsleden met een handicap te kunnen halen op 1 januari 2010. Dit quotum werd niet gehaald. De FOD Kanselarij van de Eerste minister is zich echter terdege bewust van het belang van de inschakeling van personen met een handicap in het arbeidsproces. Bij nieuwe aanwervingen worden regelmatig de reserves van personen met een handicap bij SELOR geraadpleegd. Bovendien vermeldt elke oproep tot kandidaten dat de FOD Kanselarij van de Eerste minister geen onderscheid maakt tussen personen met of zonder handicap. Deze specificatie levert echter niet altijd het gewenste resultaat op. Slechts weinig kandidaten dienen effectief hun kandidatuur in. Om het quotum van 3 % te beogen, zal de FOD Kanselarij van de Eerste minister in 2012 investeren in een “employer branding”-campagne die gericht is op diversiteit en duurzaamheid. Zodoende hoopt ze meer kandidaten met een handicap te kunnen aantrekken. Indien nodig, zal de FOD Kanselarij van de Eerste minister, op permanente basis en in samenwerking met de cel diversiteit van SELOR, voor de adequate aanpassingen op de werkplek zorgen. Verder moet de noodzaak worden nagegaan van een opleiding en een uitbreiding van het “Actieplan diversiteit” om de integratie te bevorderen van personen met een handicap en om deze personen in dienst te kunnen houden. De FOD Kanselarij van de Eerste minister blijft een beroep doen op de specifieke wervingsreserves van SELOR. Zij zal er op basis van concrete acties en partnerships naar streven om in de toekomst het vooropgestelde quotum te halen.