Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4333

van Claudia Niessen (Ecolo) d.d. 28 december 2011

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Het indelen van de reizigers van Brussels Airport in een aantal risicogroepen, de privacy en de kans op discriminatie

luchthaven
veiligheid van het luchtverkeer
passagier
politiecontrole
eerbiediging van het privé-leven
rechten van passagiers

Chronologie

28/12/2011Verzending vraag
28/12/2011Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-1385

Vraag nr. 5-4333 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Volgens de informatie verspreid door de pers en bevestigd door uw kabinet, moet in Brussels Airport vanaf volgend jaar een nieuw systeem voor de veiligheidscontrole worden uitgetest. Een van de belangrijkste kenmerken van dit systeem is de indeling van de reizigers in groepen op basis van hun “risicoprofiel”.

Van elke passagier zou, op basis van verschillende criteria, een profiel worden opgemaakt zodat niet elke passagier op dezelfde manier zou worden gecontroleerd. Sommigen zouden behoren tot een “risicogroep” en strenger worden gecontroleerd.

Er is weinig geweten over de criteria die men voor ogen heeft. Het zou gaan om persoonlijke informatie over de reizigers en over gegevens betreffende hun vroegere reizen.

De vermeende doelstellingen van dit bewakingssysteem zijn : meer veiligheid, een efficiëntere doorstroming van de passagiers en kortere wachtrijen.

Overwegend dat elke burger een potentiële passagier is, zouden chagrijnige personen zich echter kunnen inbeelden dat elke burger hoe dan ook een “risicoprofiel” toegewezen zal krijgen en dat een dergelijke toewijzing zou kunnen dienen als basis voor een permanente bewaking...

Om die reden zou ik u graag horen bevestigen dat het nieuwe systeem de wet tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer zal naleven en dat de burger geen slachtoffer zal worden van een permanente controle.

Mijnheer de staatssecretaris,

Kunt u ons meer uitleg geven over de criteria voor de indeling van passagiers in verschillende risicogroepen? Op welke basis en door welke instellingen zullen ze worden opgesteld, waar zullen die gegevens worden geregistreerd en door wie zullen ze worden beheerd?

We kunnen ons immers moeilijk inbeelden dat dergelijke risicoprofielen kunnen worden vastgelegd en beheerd zonder te discrimineren.

Kunt u bovendien ook de kostprijs meedelen van de installatie en het beheer van dit systeem in Brussels Airport? Zal het systeem na een proefperiode ook worden ingevoerd in andere luchthavens in België of zelfs in het openbaar vervoer in het algemeen?

Antwoord ontvangen op 28 december 2011 :

België beoogt de opdeling van luchtvaartpassagiers in drie risicogroepen niet, zoals dat werd voorgesteld door IATA (International Air Transport Association, vertegenwoordigt ongeveer 240 luchtvaartmaatschappijen). De testprogramma’s die momenteel in het buitenland lopen, worden echter wel opgevolgd. In functie van de resultaten daarvan zal in de loop van het jaar 2012 eventueel overleg gepleegd worden binnen het Nationaal Comité voor de veiligheid van de burgerlijke luchtvaart. Slechts nadat dit overleg heeft plaatsgevonden, kan een nieuw veiligheidsconcept eventueel overwogen worden.