Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4122

van Patrick De Groote (N-VA) d.d. 23 december 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Ongeoorloofde invoer, uitvoer en overdracht van eigendom van cultuurgoederen - Douanepersoneel - Technische middelen - Externe expertise

zwarte handel
kunstvoorwerp
douane
cultuurgoed

Chronologie

23/12/2011Verzending vraag
26/1/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-510

Vraag nr. 5-4122 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Over hoeveel personeelsleden beschikt de douane voor de controle op de naleving van het verdrag met betrekking tot de maatregelen die moeten worden genomen om de ongeoorloofde invoer, uitvoer en overdracht van eigendom van cultuurgoederen te voorkomen, aangenomen te Parijs op 14 november 1970?

2) Waar zijn die personeelsleden gevestigd? Waar worden ze ingezet?

3) Zijn er beperkingen in het aantal douanekantoren waar vergunningen voor de uitvoer van cultuurgoederen worden toegekend (zie artikel 5 van de Europese verordening nr. 3911/92 betreffende de uitvoer van cultuurgoederen)?

4) Van welke databases maakt het douanepersoneel gebruik om te controleren of bepaalde cultuurgoederen (kunst en /of antiek) ergens als gestolen zijn geregistreerd (Interpol, Art Loss Register, Stolen Art Listing Belgium, …)?

5) Maakt de Douane gebruik van externe expertise met betrekking tot cultuurgoederen? Over welk budget kunnen de douanedienst(en) beschikken om externe experts in te schakelen? Welk budget werd in de voorbije jaren hiervoor jaarlijks effectief aangesneden?

Antwoord ontvangen op 26 januari 2012 :

1.-2. Ik deel het geachte lid mee dat het Overlegcomité waarbinnen de Federale overheden (onder andere Justitie, Politie, Douane) en de bevoegde diensten van de Gemeenschappen en de Gewesten zijn vertegenwoordigd, een officieel platform hebben opgericht, genaamd “Invoer, uitvoer en overdracht van eigendom van cultuurgoederen”.

De doelstelling van dit platform is het formuleren van voorstellen teneinde het UNESCO-Verdrag van 1970 in nationaal recht om te zetten.

Tot op heden is geen enkele wettelijke bepaling met betrekking tot deze Conventie van toepassing in België.

Er zijn geen ambtenaren gespecialiseerd in deze materie; alle ambtenaren controleren de juiste toepassing van het geheel van wettelijke en overheidsbepalingen waarvoor de douane bevoegd is om deze te doen naleven aan de buitengrenzen van de Europese Unie.

3. De Verordening (EEG) nr. 3911/92 van de Raad van 9 december 1992 betreffende de uitvoer van cultuurgoederen werd opgeheven en vervangen door de Verordening (EG) nr. 116/2009 van de Raad van 18 december 2008 betreffende de uitvoer van cultuurgoederen. Hoewel artikel 5 toelaat het aantal bevoegde douanekantoren te beperken, werd deze maatregel niet nodig geacht in België.

4. Elk uitvoer van de door de Verordening beoogde goederen moet vergezeld zijn van een vergunning afgeleverd door de Vlaamse Gemeenschap of de Communauté française de Belgique of de Deutschsprachigen Gemeinschaft. Bij twijfel omtrent de waarde of de aard van het voorwerp neemt de douane contact op met deze autoriteit en schikt zich naar diens richtlijnen.

De douane beschikt niet over een gegevensbank inzake diefstallen van kunstwerken.

5. De douane beschikt niet over een specifiek budget in dit domein. Wanneer een deskundig onderzoek zou vereist zijn, dient de douane contact op te nemen met de bevoegde autoriteit zoals vermeld in antwoord 4.