Alcoholslot - Gebruik - Opvolgingscentra - Maatregelen
verkeersveiligheid
alcoholisme
veiligheidsinrichting
homologatie
28/12/2011 | Verzending vraag |
11/4/2012 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3029
Ondanks de invoering van de wet op het alcoholslot in december 2010, rijdt nog niemand met een dergelijk slot rond. In De Standaard van 30 augustus 2011 worden een aantal redenen hiervoor vernoemd:
- er zijn nog geen toestellen goedgekeurd;
- politierechters zouden niet enthousiast zijn over het systeem;
- het systeem is te duur: het toestel kost €1500, de installatie €300, het opvolgingsprogramma €1200 en vanaf het tweede jaar €150 per jaar;
- de opvolgingscentra zijn nog niet goedgekeurd door Mobiliteit.
Conclusie: dit is een slag in het water en een belangrijk probleem blijft onopgelost!
Daarom stelde ik graag enkele vragen aan de minister:
1. Kan de minister bevestigen dat er nog geen toestellen werden goedgekeurd? Wanneer zal deze goedkeuring er komen?
2. Kan de minister bevestigen dat de opvolgingscentra nog niet werden goedgekeurd? Welke criteria zullen hiervoor gehanteerd worden? Tegen wanneer mogen de eerste kandidaten hun dossiers voor erkenning indienen? Wanneer moeten de eerste operationeel zijn? Is er hiervoor al interesse getoond door instellingen?
3. Kan de minister bevestigen dat er totnogtoe slechts twee politierechters een straf met een alcoholslot oplegden?
4. Welke maatregelen voorziet de minister om tot een effectief gebruik van het alcoholslot te komen?
Op grond van de inlichtingen die mij door de Dienst voor het Strafrechtelijk beleid, de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer en de FOD Economie werden overgemaakt, kan ik de volgende elementen van antwoord meedelen.
1. Het alcoholslot Dräger Interlock XT heeft een modelgoedkeuring verkregen op 4 oktober 2011 (zie de publicatie van deze goedkeuring in het staatsblad van 16 november 2011).
2. Elke omkaderingsinstelling die een erkenning wenst te bekomen kan daartoe te allen tijde een dossier indienen bij de FOD Mobiliteit en Vervoer, Dienst certificatie en Inspectie (DCI).
Op 15 november 2011 werd de eerste omkaderingsinstelling, met name het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), door de Staatssecretaris voor Mobiliteit goedgekeurd.
De DCI heeft ook vanwege twee “potentiële” omkaderingsinstellingen informatievragen ontvangen.
Samengevat kan worden gesteld dat de criteria die gehanteerd worden voor de erkenning van omkaderingsinstellingen, zijn bepaald in artikel 4 van het koninklijk besluit van 26 november 2010 betreffende de installatie van het alcoholslot en het omkaderingsprogramma.
Er zijn echter nog geen dienstencentra voor het installeren van alcoholsloten goedgekeurd. Er werd nog geen officiële aanvraag ontvangen, maar er zijn wel al informele contacten geweest.
3. Ik ben op de hoogte van 3 vonnissen waarbij een alcoholslot werd opgelegd. Het betreft de volgende vonnissen:
vonnis politierechtbank te Verviers op 8 februari 2011;
vonnis politierechtbank te Verviers op 5 oktober 2011;
vonnis van de correctionele rechtbank te Ieper op 23 juni 2011.
Het is mogelijk dat er andere vonnissen met betrekking tot alcoholslot zijn waarvan ik niet op de hoogte ben.
4. In het kader van het expertisenetwerk “Wegverkeer” bij het college van Procureurs-generaal werkt een werkgroep aan het opstellen van een omzendbrief met betrekking tot het alcoholslot. Deze omzendbrief beoogt een aantal richtlijnen uit te reiken met het oog op een uniforme toepassing van de nieuwe regelgeving inzake het alcoholslot.