Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-404

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 24 november 2010

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Fietsers - Opstelvakken bij verkeerslichten - Negeren door bestuurders - Gevaar en maatregelen

tweewielig voertuig
verkeersveiligheid
overtreding van het verkeersreglement

Chronologie

24/11/2010Verzending vraag
7/2/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-405

Vraag nr. 5-404 d.d. 24 november 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het grootste deel van de ongevallen met fietsers gebeurt op kruispunten. Om de veiligheid van de fietsers te verhogen, voorzien de betrokken overheden op sommige kruispunten in een opstelvak. In dat opstelvak kunnen fietsers zich tijdens de roodfase van een verkeerslicht voor de wachtende auto’s opstellen. Dat geeft hun een comfortabele kans om zich optimaal op te stellen, ook en vooral om links af te slaan. Die opstelling vermijdt aanrijdingen tussen links afslaande fietsers en rechtdoor rijdende voertuigen enerzijds en tussen rechtdoor rijdende fietsers en rechts afslaande voertuigen (personenwagens, maar vooral vrachtwagens) anderzijds. De opstelvakken maken fietsers veel zichtbaarder, met minder ongelukken als logisch en effectief gevolg. Helaas is het mijn dagelijkse persoonlijke ervaring en blijkt ook uit getuigenissen van vele fietsers dat de autobestuurders die opstelvakken botweg negeren. Door zich pal op die opstelvakken te plaatsen, gaan de noodzakelijke effecten van de maatregel teniet. Zo bevestigen de fietsers hun bedenkelijk hoge plaats in de rangschikking van verkeersongevallen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Bent u zich bewust van deze problematiek? Gaat u akkoord met mijn analyse en denkt u ook dat fietsers groot gevaar lopen door het niet respecteren van de opstelvakken?

2) Hoe verhoudt de huidige regelgeving zich ten opzichte van deze problematiek? Wordt ze wel voldoende afgedwongen? In dat verband vraag ik naar het aantal bekeuringen dat in de afgelopen vijf jaren voor deze overtreding werd uitgeschreven.

3) Wat zult u ondernemen om de naleving van deze maatregel beter af te dwingen? Beschikt u over een actieplan hieromtrent? Zo ja, over welk? Zo neen, waarom niet, met welke argumenten verdedigt u een beleidslacune op dat vlak?

4) Wordt deze verkeerssituatie meegenomen in de theoretische of de praktische rijopleiding? Zo ja, op welke wijze? Zo neen, met welke argumenten verdedigt u een beleidslacune hieromtrent?

Antwoord ontvangen op 7 februari 2011 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

Deze parlementaire vraag valt niet onder mijn bevoegdheid, maar onder die van mijn collega, de staatssecretaris voor Mobiliteit.