Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-397

van Richard Miller (MR) d.d. 24 november 2010

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Mobiliteit - Motorfietsen - Mogelijkheid om de busstroken te gebruiken - Overleg met de gewesten

stadsvervoer
stadsverkeer
wegverkeer
tweewielig voertuig
verkeersvoorschriften

Chronologie

24/11/2010Verzending vraag
24/12/2010Antwoord

Vraag nr. 5-397 d.d. 24 november 2010 : (Vraag gesteld in het Frans)

U hebt enkele maanden geleden een met de gewesten overlegd koninklijk besluit aangekondigd om de wegbeheerders de mogelijkheid te bieden motorrijders op de voor de bussen voorbehouden rijstroken te laten rijden.

Over dat idee, dat door de motorrijders wordt verdedigd, in het bijzonder met het oog op de mobiliteit in de stad en op hun veiligheid (als ze op die manier mogen rijden, zouden ze de autofiles niet langer moeten voorbijrijden) moest overleg worden gepleegd met de verschillende gewesten van het land.

In december 2009 vond een eerste vergadering plaats. Het overleg werd uitgebreid tot andere thema's, zoals het quadverkeer, het vervoer van kinderen op motorfietsen, het inhalen van vrachtwagens...

U hebt op 17 maart, in antwoord op een parlementaire vraag in de Kamer, aangekondigd dat de procedure met de gewesten zich in de eindfase bevond en dat een ontwerptekst naar de Raad van State zou worden gezonden (mondelinge vragen nrs. 19405 en 20405, CRIV 52 COM 838, blz. 20).

Kunt u mij bijgevolg meedelen :

- hoever dit dossier gevorderd is;

- wanneer de laatste contacten met de gewesten over dit onderwerp hebben plaatsgehad;

- of de oplossing die in de ontwerptekst is opgenomen wel degelijk bestaat in de mogelijkheid voor de wegbeheerders om motorrijders toe te laten op de voor de bussen voorbehouden rijstroken?

Antwoord ontvangen op 24 december 2010 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:

Binnen mijn administratie is wel degelijk een ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van diverse bepalingen van het Verkeersreglement opgesteld.

Dit ontwerp heeft onder meer tot doel de wegbeheerders de mogelijkheid te bieden, via aangepaste signalisatie, motorfietsers toe te laten tot delen van de openbare weg die voor bussen van het openbaar vervoer zijn voorbehouden.

Op 9 april 2010 werd dit ontwerp aan de gewesten voorgelegd. Op 16 juli 2010 bracht het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een negatief advies uit over een aantal wijzigingsbepalingen in het ontwerp. Ook het Waals gewest heeft op 30 september 2010 een aantal bemerkingen geformuleerd. Het advies van de Vlaamse regering werd nog niet ontvangen.

Gelet op het voorgaande en de context van lopende zaken is het momenteel niet opportuun de procedure tot wijziging van de reglementering op dit specifieke punt verder te zetten.