Politie - Agenten - Inspecteurs - Opleiding - Politieschool - Cijfers - Hervorming
politie
beroepsopleiding
gemeentepolitie
23/12/2011 | Verzending vraag |
26/10/2012 | Antwoord |
Om een beter zicht te krijgen op de opleiding van de agenten van politie en inspecteurs had ik graag volgende cijfers.
1) Hoeveel personen beginnen jaarlijks, sinds 2005 aan de opleiding van agent van politie, dit onderverdeeld per politieschool?
a. Wat is de leeftijd van deze personen?
b. Wat is het opleidingsniveau van deze personen (secundair, hoge school, universiteit)?
c. Hoeveel van deze personen slagen aan het einde van deze opleiding?
2) Hoeveel personen beginnen jaarlijks, sinds 2005 aan de opleiding tot inspecteur van politie, dit onderverdeeld per politieschool?
a. Wat is de leeftijd van deze personen?
b. Wat is het opleidingsniveau van deze personen (secundair, hoge school, universiteit)?
c. Hoeveel personen slagen aan het einde van deze opleiding?
3) De hervorming van de politieopleiding wordt al jarenlang als een prioriteit aangeduid. Uw voorganger heeft reeds een hervormingstraject op de rails gezet. Wat is hiervan de stand van zaken? Gaat u de ingeslagen weg volgen of hebt u nieuwe plannen voor de politieopleiding?
Vraag 1 + 2
Voor wat het antwoord op de eerste en tweede vraag betreft, kan ik u verwijzen naar de hierbij gevoegde tabellen.
Ik wens hierbij evenwel aan te stippen dat de gevraagde gegevens pas sinds 2009 vrij gedetailleerd worden uitgewerkt.
Vraag 3
Voor wat de hervorming van het politieonderwijs betreft, kan ik u verwijzen naar het project “De politie, een lerende organisatie” dat strekt tot de vernieuwing van het politieonderwijs, een gedegen ontwikkeling van het politieleiderschap en de ontwikkeling van een beleid voor alle opleidingsinitiatieven binnen een human resources beleid gebaseerd op de principes van levenslang leren.
Zo is er concreet, op het vlak van de doelstelling ‘vernieuwing van het politieonderwijs’ een grondige studie van de huidige opleidingen gemaakt, op basis waarvan een aantal aanbevelingen werden geformuleerd.
Als gevolg van die aanbevelingen en de evolutie van de werkzaamheden in het raam van de verschillende doelstellingen, werd de werking van het project herbekeken, zowel wat de structuur als wat de prioriteiten betreft, waarbij het accent wordt gelegd op de verbetering van de opleidingskwaliteit, zowel op korte termijn als het met het oog op de toekomst, rekening houdende met de budgettaire realiteit.
Bijlage :
Tabel 1a : Opleiding kader agent van politie
|
Aantal aspirant-agenten van politie bij aanvang opleiding |
Aantal geslaagden |
Gemiddelde leeftijd |
2009 |
123 |
120 |
29 |
2010 |
63 |
62 |
32 |
2011 |
92 |
91 |
31 |
Tabel 1b : Opleiding kader agent van politie - Opleidingsniveau
Opleidingsniveau |
|
2009 |
|
2010 |
|
2011 |
|
Tabel 2a : Opleiding basiskader
|
Aantal aspirant –inspecteurs bij aanvang opleiding |
Aantal geslaagden |
Gemiddelde leeftijd |
2009 |
1 205 |
1 149 |
26 |
2010 |
885 |
882 |
26 |
2011 |
1 038 |
1 036 |
26 |
Tabel 2b : Opleiding basiskader - Opleidingsniveau
Opleidingsniveau |
|
2009 |
|
2010 |
|
2011 |
|