Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3923

van Inge Faes (N-VA) d.d. 23 december 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken

Politie - Agenten - Inspecteurs - Opleiding - Politieschool - Cijfers - Hervorming

politie
beroepsopleiding
gemeentepolitie

Chronologie

23/12/2011Verzending vraag
26/10/2012Antwoord

Vraag nr. 5-3923 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Om een beter zicht te krijgen op de opleiding van de agenten van politie en inspecteurs had ik graag volgende cijfers.

1) Hoeveel personen beginnen jaarlijks, sinds 2005 aan de opleiding van agent van politie, dit onderverdeeld per politieschool?

a. Wat is de leeftijd van deze personen?

b. Wat is het opleidingsniveau van deze personen (secundair, hoge school, universiteit)?

c. Hoeveel van deze personen slagen aan het einde van deze opleiding?

2) Hoeveel personen beginnen jaarlijks, sinds 2005 aan de opleiding tot inspecteur van politie, dit onderverdeeld per politieschool?

a. Wat is de leeftijd van deze personen?

b. Wat is het opleidingsniveau van deze personen (secundair, hoge school, universiteit)?

c. Hoeveel personen slagen aan het einde van deze opleiding?

3) De hervorming van de politieopleiding wordt al jarenlang als een prioriteit aangeduid. Uw voorganger heeft reeds een hervormingstraject op de rails gezet. Wat is hiervan de stand van zaken? Gaat u de ingeslagen weg volgen of hebt u nieuwe plannen voor de politieopleiding?

Antwoord ontvangen op 26 oktober 2012 :

Vraag 1 + 2

Voor wat het antwoord op de eerste en tweede vraag betreft, kan ik u verwijzen naar de hierbij gevoegde tabellen.

Ik wens hierbij evenwel aan te stippen dat de gevraagde gegevens pas sinds 2009 vrij gedetailleerd worden uitgewerkt.

Vraag 3

Voor wat de hervorming van het politieonderwijs betreft, kan ik u verwijzen naar het project “De politie, een lerende organisatie” dat strekt tot de vernieuwing van het politieonderwijs, een gedegen ontwikkeling van het politieleiderschap en de ontwikkeling van een beleid voor alle opleidingsinitiatieven binnen een human resources beleid gebaseerd op de principes van levenslang leren.

Zo is er concreet, op het vlak van de doelstelling ‘vernieuwing van het politieonderwijs’ een grondige studie van de huidige opleidingen gemaakt, op basis waarvan een aantal aanbevelingen werden geformuleerd.

Als gevolg van die aanbevelingen en de evolutie van de werkzaamheden in het raam van de verschillende doelstellingen, werd de werking van het project herbekeken, zowel wat de structuur als wat de prioriteiten betreft, waarbij het accent wordt gelegd op de verbetering van de opleidingskwaliteit, zowel op korte termijn als het met het oog op de toekomst, rekening houdende met de budgettaire realiteit.

Bijlage :

Tabel 1a : Opleiding kader agent van politie

 

Aantal aspirant-agenten van politie bij aanvang opleiding

Aantal geslaagden

Gemiddelde leeftijd

2009

123

120

29

2010

63

62

32

2011

92

91

31

Tabel 1b : Opleiding kader agent van politie - Opleidingsniveau

Opleidingsniveau

2009

  • Niv hoger niet-universitair : 4,5%

  • Niv ASO: 12,7%

  • Niv TSO: 33,2%

  • Niv BSO: 19,1%

  • Lager diploma dan hoger middelbaar    onderwijs: 6,4%

  • Geen diploma: 17,7%

  • Niet bepaald: 6,4%

2010

  • Niv universitair : 3,9%

  • Niv ASO: 7,8%

  • Niv TSO: 17,6%

  • Niv BSO: 13,7%

  • Lager diploma dan hoger middelbaar    onderwijs: 7,8%

  • Geen diploma: 43,1%

  • Niet bepaald: 5,9%

2011

  • Niv universitair : 1,5%

  • Niv hoger niet-universitair : 3%

  • Niv ASO: 10,4%

  • Niv TSO: 19,4%

  • Niv BSO: 20,9%

  • Lager diploma dan hoger middelbaar    onderwijs: 3%

  • Geen diploma: 40,3%

  • Niet bepaald: 1,5%

Tabel 2a : Opleiding basiskader

 

Aantal aspirant –inspecteurs bij  aanvang opleiding

Aantal geslaagden

Gemiddelde leeftijd

2009

1 205

1 149

26

2010

885

882

26

2011

1 038

1 036

26

Tabel 2b : Opleiding basiskader - Opleidingsniveau 

Opleidingsniveau

2009

  • Niv hoger universitair : 5,7%

  • Niv hoger niet-universitair : 17,4%

  • Niv ASO: 28,7%

  • Niv TSO: 39,9%

  • Niv BSO: 8,3%

2010

  • Niv hoger universitair : 5,2%

  • Niv hoger niet-universitair : 18%

  • Niv ASO: 28,2%

  • Niv TSO: 39,3%

  • Niv BSO: 9,2%

2011

  • Niv hoger universitair : 6,4%

  • Niv hoger niet-universitair : 17,9%

  • Niv ASO: 28,2%

  • Niv TSO: 39,6%

  • Niv BSO: 7,7%