Asiel en migratie - Cijfers en gegevens - Wachtregister - Terugkeer
bevolkingsregister
politiek asiel
illegale migratie
remigratie
officiële statistiek
asielzoeker
28/12/2011 | Verzending vraag |
21/3/2012 | Antwoord |
De socioloog Jan Hertogen bewijst al jaren aan de hand van divers bewijsmateriaal, dat asiel en migratiecijfers (bewust) worden uitvergroot en misbruikt door verschillende politieke spelers. Erger nog. Hij stelt ook vast dat de bevoegde ministers of staatssecretarissen niet over de juiste gegevens beschikken en zodoende onmogelijk een correcte weergave van de situatie kunnen geven en - mutatis mutandis - hun beleid baseren op kwestieuze bewijslast.
Volgens Hertogen kan men uit de dynamiek van het wachtregister, de asielaanvragen en de overgang vanuit het wachtregister naar de bevolkingsregisters berekenen hoeveel personen er uit het asielregister 'verdwijnen', dus niet meer officieel in het wachtregister voorkomen en hetzij teruggekeerd zijn hetzij niet meer wettelijk in België verblijven. En dat aantal is hoger dan kan verwacht worden. Het relativeert eveneens de cijfers over de 'beperkte' terugkeer. Deze cijfers spreken trouwens voor zich, want ze bewijzen een spectaculaire vermindering van asielzoekers in het wachtregister van 90.919 op 31/12/2004 tot 47.548 op 01/01/2010.
Hierover de volgende vragen:
1) Beaamt de geachte staatssecretaris de redenering van onderzoeker Jan Hertogen dat de evolutie van het wachtregister ook een indicatie geeft over de terugkeer van vreemdelingen? Bevestigt zij de opvatting van Hertogen dat dit essentiële gegevens zijn waarzonder men geen behoorlijk beleid kan voeren? Hoe verklaart zij dat deze gegevens zo slecht beschikbaar zijn en zal zij actie ondernemen om deze gegevens sneller en op consequente wijze ter beschikking te stellen van alle belanghebbenden?
2) Hoeveel personen waren er op 31/12/2010 opgenomen in het strafregister? Hoeveel bedroeg dit aantal in de volgende kwartalen?
Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.
1) Men kan de cijfers betreffende de terugkeer van vreemdelingen niet juist inschatten vanuit de dynamiek van het wachtregister, het aantal asielaanvragen en de overgang vanuit het wachtregister naar de bevolkingsregisters, indien men geen rekening houdt met de inhoud die gegeven wordt aan bepaalde noties die deze cijfers onderbouwen. De studie van de socioloog Jan Hertogen, heeft echter gegevens gebruikt die niet helemaal vergelijkbaar zijn, zodat zijn cijfers ook niet helemaal juist zijn. Bijvoorbeeld:
De statistieken gebaseerd op de gegevens uit het wachtregister hebben betrekking op personen (asielzoekers). De statistieken betreffende het aantal asielaanvragen, houden geen rekening met de minderjarige kinderen die de asielzoekers begeleiden omdat deze op de aanvraag van hun ouder opgenomen worden. Ze komen wel vermeld worden in het wachtregister. Het materiaal waarop de statistieken zich baseren, kan leiden tot verschillen ten belope van ongeveer 30 %. Dit geldt ook voor de meeste statistieken inzake de beslissingen.
Omgekeerd kan eenzelfde persoon soms meermaals vermeld worden in de statistieken inzake de asielaanvragen indien de persoon verschillende keren een asielaanvraag indient. Deze persoon zal echter slechts één keer vermeld worden in het wachtregister. Aangezien de laatste jaren zowat 15 à 25 % van de aanvragen meervoudige aanvragen zijn, zijn de conclusies op basis van die statistieken niet helemaal correct..
Wat betreft de inschrijving in het wachtregister, moet men opmerken dat een persoon nog steeds kan ingeschreven zijn in het wachtregister terwijl zijn asielprocedure negatief werd afgesloten.
Bepaalde zeer vaak voorkomende redenen voor de wijziging van register werden niet of op incorrecte wijze (bijvoorbeeld de gezinshereniging) in de analyse geïntegreerd,. De heer Hertogen stelt in een groot aantal van deze analyses het geheel van de aanvragen voor een machtiging tot verblijf om humanitaire redenen voor als een exclusief bestanddeel van de dynamiek van het aantal personen die in het wachtregister ingeschreven zijn. Maar er dient gemeld te werden dat deze aanvragen niet uitsluitend door asielzoekers, maar ook door andere personen, wier verblijf al dan niet legaal is, worden ingediend.
Uit het voorgaande volgt dat de gegevens die gebruikt worden om de evolutie van de personen die een asielaanvraag hebben ingediend, te analyseren en de uitgevoerde berekeningen vanuit deze gegevens, geen voldoende correcte indicaties geven. De vergelijking in de tijd van cijfers die op basis van verschillende definities geproduceerd worden, kan niet leiden tot betrouwbare conclusies.
2) Het beheer van het strafregister behoort tot de bevoegdheid van de minister van Justitie.