Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-367

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 17 november 2010

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Onverzekerde voertuigen - Aantallen - Opsporingsmethoden

autoverzekering
politiecontrole
officiële statistiek
geografische spreiding
overtreding

Chronologie

17/11/2010Verzending vraag
25/1/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-368

Vraag nr. 5-367 d.d. 17 november 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In de maand oktober 2010 waren er weer ongevallen met onverzekerde voertuigen en enkele daarvan veroorzaakten bijzonder veel hinder. Zo was er het ongeval op de E17 in Kruibeke op 27 oktober 2010, waar twee personenwagens en een vrachtwagen bij betrokken waren. Door het ongeval was de ochtendspits extra zwaar (30 kilometer file) en moesten diverse omleidingen worden georganiseerd. Ook de Liefkenshoektunnel moest tijdelijk tolvrij worden gemaakt.

Naast de materiële schade is er telkens dus ook een fikse economische schade. Het voertuig dat het ongeval veroorzaakte, was niet ingeschreven en niet verzekerd. De gevolgen voor alle benadeelden zijn uiteraard groot. Ze zijn dat echter ook voor de maatschappij, want de schadevergoeding die door het Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds wordt uitgekeerd, komt van de verzekeringspremies van de burgers die wel in orde zijn met hun verplichte autoverzekering.

In het licht van het bovenstaande had ik graag de volgende informatie gekregen :

1) Hoeveel onverzekerde voertuigen reden op de Belgische wegen in de periode 2007- 2010?

2) Graag kreeg ik een opdeling per gewest?

3) Welke middelen worden ingezet om onverzekerde voertuigen op te sporen?

4) Hoever staat het met de Kruispuntbank van de voertuigen?

5) Werkt de Veridass-databank zoals het hoort? Zal ze nog operationeel zijn na de oprichting van de Kruispuntbank?

6) Hoever staat het met de proefprojecten bij de politie waarbij, met behulp van een speciaal apparaat in het politievoertuig, de nummerplaten van niet verzekerde voertuigen kunnen worden opgespoord? Kan dit ook voor niet gekeurde voertuigen?

Antwoord ontvangen op 25 januari 2011 :

Hierbij heb ik de eer het geachte lid de volgende inlichtingen te bezorgen:

1. Het is natuurlijk niet mogelijk om exacte cijfers te geven over het aantal onverzekerde motorrijtuigen op de Belgische wegen aangezien hun bestuurders er alles aan doen om deze toestand te verbergen. Bovendien rijden er op onze wegen ook motorrijtuigen rond die in het buitenland, maar binnen de Schengenruimte, ingeschreven zijn en waarvoor een systematische controle van de verzekeringstoestand aan de grenzen verboden is. Niettemin, op basis van beredeneerde schattingen blijkt dat er ongeveer 100.000 motorrijtuigen onverzekerd in België rondrijden, wat ongeveer 1,5 % van het totaal aantal ingeschreven rijtuigen uitmaakt.

2. Ik beschik niet over een opsplitsing van deze cijfers per gewest.

3. Vooreerst wordt er een verzekeringsbewijs gevraagd bij de eerste inschrijving van een motorrijtuig. Vervolgens zijn er de permanente wegcontroles van de politiediensten waarbij de verzekeringstoestand wordt nagegaan aan de hand van het internationale verzekeringsbewijs, de zogenaamde groene kaart, en tot slot is er de permanente confrontatie van de gegevens van de Dienst voor de Inschrijving van Voertuigen DIV) met de groene kaartgegevens van de verzekeringsondernemingen.

Artikel 19bis van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen bepaalt het volgende: “(…) wanneer het Gemeenschappelijk Waarborgfonds de verzekeringsonderneming van een motorrijtuig niet onmiddellijk kan identificeren (…) verzoekt dit fonds de eigenaar van het motorrijtuig alle inlichtingen te verstrekken die het mogelijk maken de verzekeringsituatie van zijn motorrijtuig vast te stellen. Is er binnen de maand na het verzoek geen antwoord of blijkt uit het antwoord dat de het motorrijtuig niet voldoet aan de regelgeving betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen, dan geeft het Fonds deze situatie zonder verwijl aan bij de officieren van de gerechtelijke politie, bij de ambtenaren of agenten bedoeld in artikel 20 (…)”

In de praktijk baseert het GMWF zich op drie informatiebronnen om de verzekeringssituatie van motorvoertuigen na te kijken:

- de offertes van het Tariferingsbureau die zonder gevolg zijn gebleven (het GMWF verzekert sinds november 2003 het secretariaat van het Tariferingsbureau Auto: dit Bureau doet een tariferingaanbod aan eenieder die tenminste door drie verzekeringsondernemingen werd geweigerd);

- de opzeggingen van verzekeringsovereenkomsten die door de verzekeraars worden overgemaakt en die niet gevolgd worden door een nieuwe overeenkomst (het Fonds beheert een database met enerzijds de gegevens betreffende de nummerplaten die wekelijks door de DIV worden overgemaakt en anderzijds de verzekeringsovereenkomsten die tenminste maandelijks door de verzekeringsondernemingen worden overgemaakt);

- de aanvragen tot identificatie van een verzekeraar waarvoor het GMWF geen antwoord kon geven op basis van de inlichtingen in zijn bezit op het ogenblik van de aanvraag.

In die drie gevallen is het betrokken voertuig steeds ingeschreven.

Een eerste schrijven wordt steeds gericht aan de titularis van de nummerplaat die is aangebracht op het voertuig verdacht van niet-verzekering met de vraag om binnen de maand informatie te verstrekken over zijn verzekeringssituatie (aan de hand van een formulier bij de brief en een eveneens bijgevoegde omslag “port betaald door de bestemmeling”).

Bij gebreke aan een antwoord binnen de maand wordt een herinnering gezonden aan deze persoon.

Duidt de persoon een verzekeringsonderneming aan, dan wordt een vraag tot bevestiging aan deze laatste gericht.

Zonder antwoord van de ondervraagde persoon binnen de termijn of wanneer blijkt dat de persoon niet verzekerd is, wordt deze situatie gesignaleerd aan de korpschef van de politiezone waar de persoon gedomicilieerd is (procedure die werd overeengekomen met het parket).

Het GMWF signaleert aan de politieautoriteiten dat de titularis van een nummerplaat klaarblijkelijk niet verzekerd is in drie gevallen:

- wanneer de titularis niet antwoordt op de brieven van het GMWF;

- wanneer de titularis de gegevens van een verzekeringsonderneming meedeelt zonder dat deze het bestaan van een verzekeringsovereenkomst bevestigt;

- wanneer de titularis het GMWF meedeelt dat hij niet verzekerd is.

Het signalement wordt meegedeeld aan de korpschef van de politiezone waar de persoon, verdacht van niet-verzekering, gedomicilieerd is.

Het behoort vervolgens tot de bevoegdheid van de politieautoriteiten om de nodige maatregelen te treffen ingeval van aangetoonde niet-verzekering.

4. Deze vraag behoort tot de bevoegdheid van mijn collega, de Staatssecretaris voor Mobiliteit.

5. Ik kan het geachte lid verzekeren dat de Veridass-databank naar behoren werkt. Wel kan de vraag worden gesteld of er steeds naar behoren gevolg wordt gegeven aan de vaststellingen. Ik heb begrepen dat de werking van de Veridass-databank deels geïntegreerd worden in deze van de Kruispuntbank van de voertuigen maar opnieuw, hiervoor is de Staatssecretaris voor Mobiliteit bevoegd.

6. Ook deze vraag behoort tot de bevoegdheid van mijn collega, de Staatssecretaris voor Mobiliteit.