Internationale paspoorten - Productiefout - Aansprakelijkheid - Kwaliteitscontrole
paspoort
gebrekkig product
17/10/2011 | Verzending vraag |
7/12/2011 | Dossier gesloten |
Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4601
De media meldden dat meer dan 400 000 Belgische internationale paspoorten, uitgereikt tussen januari 2008 en februari 2009, een productiefout bevatten, waardoor men het plastic blaadje met de foto en andere informatie gewoon uit het paspoort kan verwijderen. Daardoor kregen verschillende reizigers problemen aan grensovergangen en op luchthavens. De Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken zal de defecte paspoorten gratis vervangen.
Hierover de volgende vragen:
1) Beaamt de geachte minister het bericht dat ruim 400 000 Belgische internationale paspoorten, uitgereikt tussen 2008 en 2009, een ernstige productiefout bevatten die aan reizigers problemen (konden) opleveren?
2) Wie draagt de aansprakelijkheid voor deze productiefout?
3) Hoe komt het dat deze productiefout zo laat werd ontdekt? Schortte er iets aan de toch noodzakelijke kwaliteitscontrole op deze paspoorten? Wie staat in voor deze kwaliteitscontrole en hoe komt het dat deze niet adequaat reageerde, meteen bij de levering van de foute paspoorten?
4) Hoeveel zal het gratis vervangen van foute internationale paspoorten kosten en wie zal deze kosten dragen?
5) Tot welke leerprocessen leidde deze onverkwikkelijke zaak, wat is er ondertussen veranderd zodat deze fouten niet meer zullen worden gemaakt?