Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3391

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 17 oktober 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken en Institutionele Hervormingen

Scheepswrak - Belgische claims

territoriale wateren
internationale wateren
boot
metaalafval
cultureel erfgoed
eigendom van goederen
bescherming van het erfgoed

Chronologie

17/10/2011Verzending vraag
18/11/2011Antwoord

Vraag nr. 5-3391 d.d. 17 oktober 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Regelmatig duiken er in de pers berichten op van een spectaculaire vondst en berging van een scheepswrak door het Amerikaans bedrijf Odyssey Marine Exploration. Meestal probeert het bedrijf een overeenkomst te sluiten met de eigenaar van het wrak. Maar soms komt het ook tot een rechtszaak. Zo heeft Spanje onlangs 594 000 zilveren en gouden munten kunnen terugvorderen dat door het bedrijf uit een Spaans oorlogsschip werd gehaald.

Het eigenaarschap van het wrak en de cargo is niet altijd even duidelijk en hangt af van verschillende factoren zoals onder andere de locatie (territoriale of internationale wateren).

Hierover de volgende vragen:

1) Bevinden er zich in internationale wateren scheepswrakken die toebehoren aan de Belgische staat? Over welke schepen gaat het hier en hebben deze wrakken een potentiële waardevolle lading? Volgt de Belgische staat de situatie van deze wrakken nauwlettend op?

2) Is België al benaderd door een bergingsbedrijf met het voorstel om een Belgisch schip te bergen? Zo ja, met welke resultaten?

Antwoord ontvangen op 18 november 2011 :

Ik ben niet bevoegd om te antwoorden op deze vragen. Binnen het kader van de UNESCO werd het Verdrag ter bescherming van het cultureel erfgoed onder water aangenomen op 2 november 2001. Dit verdrag heeft een gemengd karakter: zowel de federale overheid als de gemeenschappen en de gewesten zijn bevoegd. Voor wat betreft de federale overheid valt dit verdrag onder de bevoegdheid van de staatssecretaris voor Mobiliteit.