Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3132

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 23 september 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Alcoholsloten - Toepassing - Moeilijkheden - Efficiëntie van het systeem

verkeersveiligheid
alcoholisme
veiligheidsinrichting
homologatie

Chronologie

23/9/2011Verzending vraag
19/10/2011Antwoord

Vraag nr. 5-3132 d.d. 23 september 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Negen maanden na de invoering in de wetgeving van de mogelijkheid om dronken bestuurders te straffen met het aanbrengen van een alcoholslot in hun voertuig, zou bij geen enkele gecontroleerde bestuurder in kennelijke staat van dronkenschap, het gebruik van een dergelijk toestel zijn opgelegd.

De wet bepaalt nochtans dat de politierechters dit systeem kunnen toepassen om onmiddellijk te verhinderen dat bestuurders onder invloed van alcohol, een voertuig zouden besturen.

Bestuurders die veroordeeld zijn tot het plaatsen van een alcoholslot in hun voertuig, moeten immers een alcoholtest ondergaan alvorens ze kunnen starten.

Volgens de pers zouden de toestellen niet klaar zijn en zouden de politierechtbanken geen rekening houden met de wet, omdat ze die toestellen te duur vinden. In België zou nog geen enkel toestel goedgekeurd zijn en zou het eerste homologatiedossier voor één van die toestellen pas eind juni 2011 bij de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie zijn aangekomen.

Bevestigt u die informatie? Zo ja, wanneer kunnen we verwachten dat die toestellen klaar zijn voor gebruik? Zal daarna een onderzoek worden gevoerd om de efficiëntie van het systeem na te gaan? Welke vervolging riskeert een persoon die een bestuurder, van wie het voertuig uitgerust werd met een alcoholslot, helpt te starten en deze laatste bij een controle dronken blijkt te zijn?

Antwoord ontvangen op 19 oktober 2011 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:

De implementatie van het alcoholslot heeft inderdaad een zekere tijd in beslag genomen. Dat is te wijten aan de complexiteit en aan de zeer korte termijn die door de wetgever is voorzien voor de inwerkingtreding van de wet van 12 juli 2009. Er diende te worden gewacht totdat de fabrikant van het alcoholslot de procedure tot conformiteit van het product met de technische eisen van de Belgische markt voltooide en dat hij het liet testen en homologeren door de dienst Metrologie van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie.

Metrologie heeft mij geïnformeerd dat een eerste toestel zopas gehomologeerd is. Hiermee rekening houdende mogen we de eerste installaties voor het einde van het jaar verwachten.

De regelgeving voorziet dat de omkaderingsinstellingen jaarlijks verslag moeten uitbrengen aan de FOD Mobiliteit en Vervoer over het verloop van de alcoholslotprogramma’s waarin zij opleiding en begeleiding voorzien. De informatievergaring strekt ertoe over indicatoren te beschikken over de omkaderingsprogramma’s en eveneens het systeem te kunnen evalueren.

De persoon die een met een alcoholslot uitgerust voertuig helpt starten, kan worden vervolgd op grond van artikel 37 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer (geldboete van 200 tot 2000 euro) en van artikel 38 van dezelfde wet (vervallenverklaring van het recht tot sturen).