Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3007

van Inge Faes (N-VA) d.d. 26 augustus 2011

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Hulpdiensten - Gebruik sociale media - Richtlijnen

eerste hulp
brandbestrijding
communicatiemiddel
virtuele gemeenschap
sociale media

Chronologie

26/8/2011Verzending vraag
14/10/2011Antwoord

Vraag nr. 5-3007 d.d. 26 augustus 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Verschillende politiezones gebruiken tegenwoordig sociale media om met de burger te communiceren. Zo gebruikte de lokale politiezone Rupel tijdens Tomorrowland Facebook en Twitter om de festivalgangers en buurtbewoners te informeren. De politie beantwoordde vragen over bereikbaarheid, verkeersdrukte, foutparkeerders en druggebruik en gaf tips om er een veilig festival van te maken. De lezers stuurden op hun beurt informatie door over dealers of foto's van gevaarlijke verkeerssituaties.

Ook andere hulpdiensten maakten gebruik van diverse sociale media om de burgers in te lichten, dit tijdens de recente ramp op Pukkelpop in Hasselt.

Hoewel ik deze ontwikkeling toejuich heb ik er volgende vragen bij:

1) Hoeveel en welke brandweerkorpsen gebruiken sociale media bij hun communicatie met de burgers, over welke media gaat het?

2) Welke activiteiten/informatie worden via deze media bekend gemaakt?

3) Bestaan er richtlijnen binnen de civiele veiligheid over het gebruik van sociale media door de verschillende hulpdiensten? Zo ja wat zijn deze richtlijnen?

4) Zijn er plannen om het gebruik van sociale media te integreren in de standaard communicatiekanalen van de hulpdiensten?

Antwoord ontvangen op 14 oktober 2011 :

Het geachte lid kan hieronder het antwoord vinden op zijn vraag :

1. De communicatie en het gebruik van sociale media bij brandweerkorpsen zijn gemeentelijke bevoegdheden. Bij de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken wordt geen lijst bijgehouden van communicatiemiddelen die de verschillende gemeentelijke brandweerkorpsen gebruiken.

2. De Algemene Directie Civiele Veiligheid van de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken volgt de Facebook/Twitter pagina’s van de lokale brandweerkorpsen niet.

3. Op dit moment bestaan er geen algemene richtlijnen vanuit de algemene directie Civiele Veiligheid wat het gebruik van sociale media door de verschillende hulpdiensten betreft. De communicatiedienst van de algemene directie Civiele Veiligheid beheert wel een Facebookpagina Civiele Bescherming waarvoor de richtlijnen uit de COMM Collection gevolgd worden.

http://www.fedweb.belgium.be/nl/over_de_organisatie/communicatie/

4. Op dit moment zijn er vanuit de Algemene Directie Civiele Veiligheid geen concrete plannen voor het gebruik van sociale media door de brandweerkorpsen.

Binnen de Federale Politie daarentegen werd recent een handleiding uitgewerkt voor de lokale politie en federale diensten aangezien er vastgesteld werd dat steeds meer zones zich op Twitter en Facebook begaven.

In het kader van het Actieplan dat ik heb aangekondigd na de ramp op Pukkelpop, bestudeert de Algemene Directie Crisiscentrum de haalbaarheid om sociale media in te passen in de informatie aan de bevolking bij een noodsituatie. Dit zal dan resulteren in aanbevelingen aan de lokale overheden.