België - Transporten - Militaire goederen - Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO)
doorvoer
bewapening
NAVO
militair geheim
24/8/2011 | Verzending vraag |
21/9/2011 | Antwoord |
België is door haar centrale ligging en door de haven van Antwerpen een belangrijk doorvoerpunt voor militaire goederen in het kader van de NAVO.
Hierover de volgende vragen:
1) Kan de geachte minister een jaarlijks overzicht geven voor de periode 2007-2011 van de hoeveelheid en de soort goederen dat is doorgevoerd in België met een NAVO-formulier 302, evenals welke NAVO-lidstaat eigenaar van deze goederen is?
2) Is de Belgische overheid steeds op de hoogte van de inhoud van deze transporten? Wordt er daarbij steeds een risicoanalyse gemaakt? Worden deze transporten telkens gecontroleerd op hun inhoud? Wie draagt de eindverantwoordelijkheid voor deze transporten?
3) Welke economische waarde vertegenwoordigt de uitvoering van deze transporten?
Het formulier 302 is een document ingesteld met de Overeenkomst tussen de bij het Noord-Atlantisch Verdrag aangesloten Staten, betreffende de rechtspositie van hun krijgsmachten, ook wel Overeenkomst van Londen van 1951 genoemd. Dit document is hoofdzakelijk voor intern militair gebruik. Het heeft eveneens de waarde van een douaneaangifte en laat toe om met vrijstelling van belastingen evenals zonder vergunning goederen van elke aard bestemd voor het officieel gebruik van de strijdkrachten van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO) en voor privégebruik door leden van deze strijdkrachten in functie of op officiële missie in één van de lidstaten van de NAVO te importeren/exporteren en onderdouanetoezicht te vervoeren.
Voor de jaren 2007 tot 2011 zijn er de volgende aantallen formulieren 302 betreffende goederen in doorvoer via België voor dewelke de Douane te Chièvres (SHAPE) tussenkomst als centralisatiekantoor:
2007: 9 067 (vanaf juni)
2008: 16 570
2009: 16 395
2010: 17 404
2011: 8 989 (tot juli)
De eigenaar van deze goederen is normaal het Department of Defense van de Verenigde Staten (VS), hoofdzakelijk de United States (US) Army en de andere componenten van de militaire strijdkachten van de VS.
De aard van de goederen is op een bondige en summiere wijze aangegeven op het formulier 302, bijvoorbeeld “US military cargo” of “Hazardous material”, waardoor de Belgische douane niet altijd op de hoogte is van de juiste inhoud van het transport.
Tot op heden wordt er geen risicoanalyse noch systematische fysieke controle uitgevoerd op deze aangiften. Het controlerecht waarover de douane beschikt wordt gelimiteerd door het militair geheim op pasende wijze vermeld op het formulier 302.
De verantwoordelijken van het transport met 302 zijn de US Army of zijn contractuele vervoerders.
Wat betreft de economische waarde die deze transporten vertegenwoordigen, het is onmogelijk deze juist te bepalen aangezien geen enkel vak op het formulier 302 een indicatie van de waarde van deze goederen geeft.