Verkeersongevallen - Betrokkenheid van buitenlanders
wegverkeer
verkeersveiligheid
wegvervoer
buitenlandse staatsburger
ongeval bij het vervoer
18/8/2011 | Verzending vraag |
11/10/2011 | Antwoord |
Het wegennetwerk in België behoort tot een van de onveiligste van Europa. In vergelijking met andere Europese landen hebben wij het grootst aantal verkeersdoden. Dat blijkt uit cijfers die de Europese Commissie heeft bekendgemaakt.
Ons land telde vorig jaar 44% minder verkeersslachtoffers dan in 2001, maar per miljoen inwoners zitten we ver boven het Europese gemiddelde. België telde in 2010 76 doden per miljoen inwoners, terwijl het Europese gemiddelde 62 bedroeg. Nederland doet het een stuk beter met 32 doden per miljoen inwoners, net als Frankrijk (62), Duitsland (45), Luxemburg (64) en het Verenigd Koninkrijk (31). Alleen landen als Griekenland, Roemenië, Polen, Bulgarije, de Baltische staten en Portugal scoren slechter. Dit hoge aantal is te wijten aan het complexe wegennet in België en het hoge aantal buitenlandse vrachtwagenchauffeurs.
Om de inpakt van de buitenlandse chauffeurs te weten te komen had ik graag volgende cijfers.
1. Bij hoeveel ongevallen op Belgische wegen is een buitenlandse chauffeur betrokken?
2. In hoeveel gevallen gaat het om een vrachtwagenchauffeur?
3. In hoeveel gaat om een chauffeur van buiten de EU?
Graag kreeg ik deze cijfers per jaar en sinds 2005.
1 en 2. Hierna vindt u de statistieken betreffende de nationaliteit van de voertuigen die in dodelijke ongevallen zijn betrokken. De nationaliteit van het voertuig onthult niet noodzakelijk de nationaliteit van de bestuurder. De betrokkenheid in een ongeval doet geen uitspraak over de verantwoordelijkheid voor het ongeval.
Evolutie van het procentueel aandeel van buitenlandse voertuigen betrokken in een dodelijk ongeval op alle Belgische wegen.
% |
Motors |
Wagens |
Bestelwagens |
Vrachtwagens |
Car & bus |
2005 |
2% |
8% |
7% |
28% |
0% |
2006 |
6% |
9% |
13% |
23% |
0% |
2007 |
4% |
7% |
4% |
22% |
0% |
2008 |
6% |
9% |
7% |
24% |
7% |
2009 |
6% |
9% |
8% |
31% |
0% |
Evolutie van het procentueel aandeel van buitenlandse voertuigen betrokken in een dodelijk ongeval op autosnelwegen.
% |
Motors |
Wagens |
Bestelwagens |
Vrachtwagens |
Car & bus* |
2005 |
0% |
18% |
13% |
48% |
- |
2006 |
18% |
20% |
35% |
46% |
- |
2007 |
10% |
23% |
15% |
44% |
- |
2008 |
0% |
17% |
15% |
37% |
- |
2009 |
0% |
20% |
15% |
52% |
- |
* te kleine cijfers (slechts 1 tot 2 Belgische of buitenlandse voertuigen betrokken in dodelijk ongeval).
3. Hierna vindt u het procentueel aandeel van de verschillende nationaliteiten van de voertuigen, waarvan de bestuurder betrokken is in een letselongeval op autosnelwegen in Vlaanderen en Wallonië voor de globale periode 2005-2009. Alleen voor onze buurlanden is het representatief om dit aandeel afzonderlijk weer te geven. Het aandeel van de andere nationaliteiten (praktisch alleen EU-lidstaten) is te klein om afzonderlijk weer te geven.
Landen |
Vlaanderen |
Wallonië |
||||
|
Wagens |
Bestelwagens |
Vrachtwagens |
Wagens |
Bestelwagens |
Vrachtwagens |
België |
89% |
89% |
54% |
84% |
83% |
51% |
G.H.Luxemburg |
0% |
0% |
1% |
2% |
2% |
4% |
Duitsland |
1% |
2% |
9% |
2% |
4% |
9% |
Nederland |
5% |
5% |
14% |
2% |
3% |
8% |
Frankrijk |
2% |
1% |
2% |
7% |
4% |
6% |
Andere landen |
3% |
5% |
28% |
3% |
4% |
22% |
Bron: FOD Economie AD SIE / Infografie : BIVV |