Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-291

van Bart Tommelein (Open Vld) d.d. 26 oktober 2010

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Aanpassing referteprijs consumptie door Sabam - Berekening van de billijke vergoeding - Referteprijs van de meest genuttigde drank - Impact van de verhoogde bierprijzen

horecabedrijf
bier
prijsstijging
referentieprijs
auteursrecht

Chronologie

26/10/2010Verzending vraag
24/1/2011Antwoord

Vraag nr. 5-291 d.d. 26 oktober 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In augustus 2010 vernam ik via de pers dat de bierprijs in september met 1,7 tot 2,5 procent zou verhogen. AB INBEV liet dit weten aan zijn klanten en raadde hen aan deze prijsverhoging ook door te rekenen aan hun klanten. Een glas bier kost zo tot 10 cent per glas meer. Dit heeft niet enkel gevolgen voor de consument. Aangezien Sabam de hoogte van de bijdrage voor Sabam en de billijke vergoeding voor evenementen berekent op basis van de prijs van een toegangsticket en de referteprijs van de meest genuttigde drank (in casu is dat meestal bier), betekent dat een zwaardere belasting voor de organisator.

Wanneer een prijsstijging wordt doorgerekend aan de consument en Sabam zijn referteprijs niet aanpast, betekent dat immers dat de bijdragen die de organisator aan Sabam moet betalen, stijgen zonder dat daar een meeropbrengst tegenover staat. Ik begrijp uiteraard dat artiesten vergoed dienen te worden voor hun werk en dat het daarom noodzakelijk is dat organisaties zoals Sabam hun werk kunnen uitoefenen, maar dat mag toch niet volledig op de kap zijn van de organisatoren van evenementen.

Ik verwijs hierbij naar de schriftelijke vraag nr. 109 (De Kamer, Schriftelijke vragen en antwoorden, nr. 52-035, blz. 9067) die ik in 2008 stelde naar aanleiding van de toenmalige stijging.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1)Hanteert Sabam nog steeds de referteprijs van 1,40 euro?

2)Heeft Sabam reeds enige intentie vertoond om haar referteprijs voor een consumptie opnieuw aan te passen, naar aanleiding van de gestegen bierprijs? Kan de minister dit uitvoerig toelichten?

3)Hoe staat hij tegenover het aanpassen van de referteprijs aan de gangbare marktprijzen?

4)Heeft hij reeds overleg gepleegd met Sabam om hun te vragen hier opnieuw rekening mee te houden?

5)Is het niet mogelijk te voorzien in een automatisering van de aanpassing van de referteprijs, zodat die bij elke aanpassing van de bierprijs niet opnieuw gevraagd dient te worden?

Antwoord ontvangen op 24 januari 2011 :

1., 2., 3., 4. en 5. Onder voorbehoud van de uitzonderingen van de auteurswet en onder voorbehoud van de theorie van het rechtsmisbruik of het misbruik van machtspositie, heeft op grond van artikel 1 van de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten, alleen de auteur van een werk het exclusieve recht om dit werk te exploiteren of te laten exploiteren.

In de regel is het echter zo dat een auteur van een werk zich via een overeenkomst van aansluiting dan wel via een fiduciaire afstand, zich zal laten vertegenwoordigen door een beheersvennootschap, waarbij het aan de beheersvennootschap toekomt om vrij de tarieven te bepalen.

Deze tarieven zijn van overheidswege slechts aan een beperkte controle onderworpen. Zo wordt er onderzocht of deze tarieven de regels van niet-discriminatie respecteren en wordt er ook rekening gehouden met de theorie van rechtsmisbruik of misbruik van een machtspositie.

Het tarief waarnaar wordt verwezen, is tarief 105, dat van toepassing is voor feesten en fuiven. Er dient hierbij te worden gepreciseerd dat dit tarief bestaat uit een basistarief ofwel uit een minimumbedrag.

Voor de berekening van het basistarief wordt geen rekening gehouden met de consumptieprijs. Het tarief bestaat uit een percentage op de ontvangsten, met name 10 % van de bruto-ontvangsten. De consumptieprijs heeft zodoende geen invloed bij de toepassing van het basistarief op de te betalen auteursrechten.

In het geval het basistarief niet berekend kan worden, zal toepassing gemaakt worden van minimumbedragen. Bij deze tarifering wordt er rekening gehouden met de inkomprijs en de prijs van de meest gevraagde consumptie, waarbij indien de consumptieprijs meer dan 1,40 euro bedraagt, het verschil bij de inkomprijs wordt gevoegd.

Doorheen de jaren is de referteprijs voor een consumptie gewijzigd. Zo bedroeg vóór 15 februari 2009 de referteprijs 1,25 euro. Na overleg werd dit aangepast en werd de referteprijs opgetrokken naar 1,40 euro.

Het tarief van 1,40 euro voor de consumptieprijs blijft tot op heden van kracht. Daar het tarief 105 niet aan een indexatie onderworpen is, wordt het tarief niet automatisch aangepast aan een indexatie. De raad van bestuur van SABAM bepaalt vrij wanneer ze haar tarieven aanpast.