Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2637

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 24 juni 2011

aan de staatssecretaris voor Begroting, Migratie- en asielbeleid, Gezinsbeleid en Federale Culturele Instellingen

Asiel en migratie - Gesloten centra - Klachtenprocedure

politiek asiel
Unia
gevangenisstraf
illegale migratie
Myria
asielzoeker

Chronologie

24/6/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4804

Vraag nr. 5-2637 d.d. 24 juni 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het jaarverslag 2010, p. 185, van het Centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding (CGKR), pleit het Centrum voor een betere toegankelijkheid van de klachtenprocedures en stelt voor om het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 houdende vaststelling van het regime en de werkingsmaatregelen, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de Dienst vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, toe te passen daar waar het mogelijkheid biedt aan het permanent secretariaat om in de gesloten centra permanenties te houden, met drempelverlagende effecten en in het voordeel van de onafhankelijkheid van de procedure.

Het Centrum vraagt ook om systematisch en accuraat informatie bij te houden over het gevolg dat wordt gegeven aan klachten van vreemdelingen in de gesloten centra, via het ontvangen van een kopie van de klacht en van de beslissingen die erop volgen of van het proces-verbaal van de bemiddeling.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Beaamt de geachte staatssecretaris de beoordeling van het CGKR en van het Mensenrechtencomité van de Verenigde Naties, dat er zich een probleem voordoet met de klachtenprocedure in de gesloten centra? Zo neen, met welke argumenten weerlegt hij deze kritiek?

2) Hoe beoordeelt hij het advies van het CGKR om permanenties te houden van het permanente secretariaat in de gesloten centra? Heeft hij deze mogelijkheid al onderzocht en plant hij hieromtrent een nieuw initiatief?

3) Wat ondernam of plant hij om de klachtenprocedure meer transparant en toegankelijk te maken?