Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2431

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 31 mei 2011

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Federale Overheidsdienst (FOD) Informatie- en Communicatietechnologie(Fedict) - Gebruik van de diensten van Fedict door de overheidsdiensten - Beroep op private ondernemingen

ministerie
bedrijfsbeheerssysteem
toepassing van informatica
elektronische overheid

Chronologie

31/5/2011Verzending vraag
22/6/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2431 d.d. 31 mei 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Fedict, de Federale Overheidsdienst (FOD) Informatie- en Communicatietechnologie, opgericht op 11 mei 2001, is een groep van geïnformatiseerde overheidsdiensten. Ze heeft als opdracht de administraties bij te staan in hun evolutie naar e-government en hen te helpen bij de automatisering van hun diensten. Specifiek voor die dienst is dat ze een solide basisinfrastructuur ontwikkelt tussen de verschillende overheidsdiensten en ze zou dus ideaal zijn om beheersadvies te verzekeren op basis van de gegevensbanken van die verschillende entiteiten.

Fedict beschikt over een werkingsbudget van ongeveer 36 miljoen euro, waarvan 20% voor personeelskosten, en doet ook vaak een beroep op externe ondernemingen.

Fedict heeft onder andere een infrastructuur uitgewerkt die de mogelijkheid biedt de verschillende gegevensbanken van de administraties op één lijn te brengen. Dat is gebeurd met het systeem FedMAN, dat de verschillende administraties toegang verleent tot de brongegevens met betrekking tot de burgers en de ondernemingen in een beveiligde omgeving op zowel het federale, regionale als lokale niveau.

Fedict zou er op tien jaar tijd in geslaagd zijn de informaticaverantwoordelijken van de grote federale overheidsdiensten te ondersteunen zodat ze in goed overleg kunnen samenwerken, maar toch onafhankelijk kunnen blijven en hun eigen systemen en budgetten kunnen beheren.

Doen sommige openbare diensten nog een beroep op private ondernemingen voor het beheer van hun informaticasysteem? Zo ja, waarom? Waarom moet Fedict voor sommige diensten nog externe ondernemingen inschakelen? Zouden de diensten die deze ondernemingen verlenen niet goedkoper uitvallen als Fedict ze in haar structuur zou opnemen? Kunnen alle gegevensbanken van de administraties op dit ogenblik worden gekruist? Zo neen, hoe creëert men de bruggen tussen de gegevensbanken van de administraties die met externe ondernemingen werken en de gegevensbanken die Fedict heeft gecreëerd? Doen ook de gemeenten een beroep op Fedict voor hun informaticasysteem?

Antwoord ontvangen op 22 juni 2011 :

Het is niet zo dat Fedict de centrale ICT-dienst van de federale overheid is. Fedict werd in het leven geroepen in 2001 om de andere overheidsdiensten te ondersteunen, maar enkel op hun vraag. Fedict heeft niet de bevoegdheid om de samenwerking op te leggen of af te dwingen. Meer informatie in dit verband vindt u in het Activiteitenrapport 2010 op www.fedict.belgie.be. Elke Federale Overheidsdienst (FOD) heeft een eigen ICT-afdeling en is verantwoordelijk voor het eigen ICT-beleid.

Fedict beschikt over 75 medewerkers. Behalve de medewerkers verantwoordelijk voor ondersteunende diensten zoals communicatie, boekhouding, personeelsbeheer enz. bestaat dit personeelsbestand uit ICT-specialisten die projecten aansturen, analyse- en design-taken uitvoeren en diensten beheren om e-government dienstverlening aan te bieden. De uitvoering van de projecten op het vlak van programmatie worden onder de vorm van overheidsopdrachten uitbesteed aan externe partners. Fedict beschikt hiervoor over de nodige budgetten.

De beslissing om bepaalde taken uit te besteden is afhankelijk van een aantal factoren: beschikbaarheid van (voldoende) “interne” kennis/competentie, behoren deze taken tot de “core business” van Fedict, etc.

Indien alle aspecten van de ICT-dienstverlening door Fedict medewerkers zouden moeten uitgevoerd worden dan zou dit een gevoelige uitbreiding van het personeelsbestand met zich meebrengen en een interne reorganisatie (bijvoorbeeld: een afdeling softwareontwikkeling bestaat vandaag niet binnen Fedict).

Sinds het begin van e-government in België, tien jaar geleden, wordt gewerkt aan het samenstellen van basisdatabases, de zogenaamde authentieke bronnen, aangevuld met specifieke informatie, zodat de overheid de burger of bedrijven niet meer hoeft lastig te vallen om telkens dezelfde informatie op te vragen. Tevens worden bepaalde databases gekruist om informatie met elkaar te vergelijken en misbruik te voorkomen of te straffen.

Fedict creëert geen databanken. Fedict stelt enkel bouwstenen ter beschikking van de andere overheidsdiensten die helpen de toegang tot deze authentieke bronnen te ontsluiten op een veilige, efficiënte manier en met respect voor de privacy. Fedict is niet op de hoogte van informatie en/of databanken die bij externe bedrijven (i.e. buiten de federale overheid) worden gehost.

Gemeenten kunnen een beroep doen op bepaalde diensten die door Fedict zijn ontwikkeld. Een volledig overzicht van de diensten die Fedict aanbiedt en de doelgroep waarvoor ze bestemd zijn, vindt u op www.fedict.belgie.be. Overigens is Fedict niet bevoegd voor het ICT-beheer van de gemeenten. Elke gemeente heeft haar eigen ICT-dienst en sluit zelf contracten af voor beheer en onderhoud indien nodig.