Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-241

van Richard Miller (MR) d.d. 8 oktober 2010

aan de minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw en Wetenschapsbeleid

Compacte fluorescentielampen - Verpakkingen - Bedrieglijke informatie - Test-Aankoop - Studie - Consumentenbescherming - Initiatieven

verlichtingsmateriaal
kwalitatieve analyse
bescherming van de consument

Chronologie

8/10/2010Verzending vraag
7/3/2011Antwoord

Vraag nr. 5-241 d.d. 8 oktober 2010 : (Vraag gesteld in het Frans)

In het nummer van september 2010 van de verbruikersorganisatie Test-Aankoop is een verslag verschenen over een test op minder energieverslindende lampen. Het is immers sedert de maand september 2010 dat de traditionele gloeilampen van 75 W of meer in de winkels vervangen moeten zijn door andere modellen.

Compacte fluorescentielampen zijn wel degelijk energiezuiniger, maar er zijn ook nadelen aan verbonden. Ten eerste duurt het lang vooraleer de lamp op volle kracht brandt. Nog moeilijker te aanvaarden is echter dat 50% van de nieuwe lampen die op de markt worden gebracht, niet de door de fabrikant in het vooruitzicht gestelde 8000 uur (of acht jaar) branden : 15 % brandt niet meer na amper 4000 uur. Een andere desinformatie die Test-Aankoop heeft ontdekt, is dat de energiebesparingen die dankzij de halogeenlampen gerealiseerd worden, ruimschoots overschat zouden zijn en niet overeenstemmen met wat op de verpakking staat.

Kunt u de resultaten van deze studie bevestigen of ontkrachten? Over welke middelen beschikt u om dat te doen? Welke initiatieven kunt u nemen om de consument te beschermen tegen dit type van bedrieglijke informatie?

Antwoord ontvangen op 7 maart 2011 :

Ik deel aan het geachte lid mee dat deze vraag niet tot mijn bevoegdheden behoort maar tot die van mijn collega, de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen.