Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2365

van Bart Tommelein (Open Vld) d.d. 18 mei 2011

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Federale musea - Nieuwe media - Crossmediale communicatie - Twitter

federale wetenschappelijke en culturele instellingen
museum
communicatiemiddel
internet
informatienetwerk
virtuele gemeenschap
sociale media

Chronologie

18/5/2011Verzending vraag
1/6/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2364

Vraag nr. 5-2365 d.d. 18 mei 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Belgische musea missen de boot op internet. Het materiaal dat ze ter beschikking hebben, kan veel spannender worden verwerkt, klinkt het bij experts. Ook Twitter is hen onbekend.

Op wetenschappelijk vlak blijkt het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Brussel een van de voorlopers. De hele collectie staat online.

We leven in een tijd waarin niet alleen musea wat te bieden hebben aan de bezoekers maar de bezoekers ook wat te bieden hebben aan de musea. Musea kunnen nu ook daadwerkelijk communiceren, maar ze zullen zich wel moeten instellen op communicatie langs twee wegen. Er liggen vele kansen voor onze federale musea om zichzelf te promoten aan de wereld maar ook om hun volgers op de sociale media te bevragen.

Ook Twitter wordt nog bitter weinig door onze musea gebruikt. Enkel Z33, het SMAK, Bozar, het Museum voor Schone Kunsten en het Museum Of Weird Art (MOWA) zijn in ons land al op de kar gesprongen. Nochtans volgen heel wat kunstliefhebbers musea op Twitter. Musea moeten meer toekomstgericht werken. Ze moeten digitaal soms dieper graven, aldus een bekende kunstexpert.

Ook de kunstliefhebbers hebben de weg gevonden naar de sociale media. Ik ben dan een groot pleitbezorger van de aanwezigheid van al onze federale musea op de sociale media en Twitter.

Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen:

1) Bent u voorstander van een actieve en systematische aanwezigheid van onze federale musea en hun instellingen op het internet en vooral op de sociale media en Twitter in het bijzonder? Kan u dit gedetailleerd toelichten en aangeven welke budgetten u hiervoor uittrekt?

2) Kan u gedetailleerd aangeven tegen wanneer welke federale musea daadwerkelijk actief zullen zijn op Twitter?

3) Kan u aangeven in hoeverre er vanuit uw beleidscel of uw departementen actief wordt meegewerkt aan het inzetten op nieuwe media vanuit de musea en kan u dit concreet toelichten?

4) Hoeveel medewerkers in voltijds equivalenten zijn heden bij de respectieve federale musea tewerkgesteld voor communicatie via de nieuwe media?

5) Kan u gedetailleerd aangeven hoe er vanuit uw beleidscel wordt ingezet op het opzetten van crossmediale communicatie vanuit de respectieve federale musea? Kan u dit gedetailleerd toelichten?

Antwoord ontvangen op 1 juni 2011 :

Deze vraag behoort niet tot mijn bevoegdheden maar tot die van mijn collega, de minister van KMO’s, Zelfstandigen, Landbouw en Wetenschapsbeleid.