Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2348

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 18 mei 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Brussels Hoofdstedelijk Gewest - Vliegbewegingen - Geluidshinder - Evenredige spreiding

Hoofdstedelijk Gewest Brussels
luchthaven
luchtverkeer
lawaai

Chronologie

18/5/2011Verzending vraag
27/6/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2348 d.d. 18 mei 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het kader van een onderzoek rond de geluidshinder binnen Brussel en de vliegbewegingen binnen en boven onze hoofdstad, had ik graag een antwoord ontvangen op volgende vragen:

1) Heeft de geachte staatssecretaris kennis van een geluidskadaster over de geluidshinder binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest?

2) Hoe valt te verklaren dat er binnen Brussel zulk een kloof bestaat tussen enerzijds de rijke Oostzuidelijke gemeenten, die nauwelijks enige geluidshinder hebben, en anderzijds de Noordwestelijke gemeenten, die de meer arme en sociale gemeenten en die alle geluidshinder moeten verwerken?

3) Waarom ondersteunt hij deze discriminerende houding ten opzichte van de meer armere en sociale gemeenten?

4) Welke initiatieven nam hij om de onrechtvaardige concentratie van dag- en nachtvluchten boven de meer sociale gemeenten ongedaan te maken en de Oostkant van Brussel ook een eerlijk deel te geven van de hinder?

5) Vergrootte hij deze discriminerende situatie niet door in praktijk minder of geen gebruik meer te maken van de " Chabertroute " en meer vluchten te concentreren op de Kanaalroute?

Antwoord ontvangen op 27 juni 2011 :

1) Ik ben inderdaad op de hoogte van het bestaan van een geluidskadaster in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dit kadaster, dat als bedoeling heeft om de geluidshinder te beheren, is conform aan de “Overeenkomst betreffende de aflevering door Belgocontrol aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van radargegevens met betrekking tot de trajecten die daadwerkelijk worden gevlogen door de luchtvaartuigen die de luchthaven Brussel-Nationaal gebruiken - 10 oktober 2005.”

2) + 3) Het baangebruik en het vastleggen van de vliegroutes gebeuren met respect voor de gelijkheid van alle burgers en conform aan het akkoord van de regering van 26 februari 2010. Dit houdt in het bijzonder rekening met de bevolkingsdichtheid en de geluidscontouren bij de keuze van banen en vliegroutes van de luchthaven Brussel-Nationaal.

4) + 5) Het is mijn bedoeling om het akkoord van de regering van 26 februari 2010 uit te voeren in het belang van alle betrokken burgers.

Met het oog op het uitvoeren van het luik betreffende de vliegroutes heb ik Belgocontrol belast om alle mogelijkheden te bestuderen en mij voor te leggen, met name ook de opties voor het overvliegen van het baken van Huldenberg en de wijziging van de vertrekken vanaf baan 25R.

Tot op heden is over de voorgestelde alternatieven nog geen overeenstemming bereikt op het niveau van de federale regering. Daardoor werden ook nog geen wijzigingen aan de vliegroutes van de luchthaven Brussel-Nationaal aangebracht.