Commerciële kentekenplaten - Oneigenlijk gebruik en fraude - Controles - Aantallen
registratie van een voertuig
fraude
12/5/2011 | Verzending vraag |
6/7/2011 | Antwoord |
Er bestaan twee soorten commerciële nummerplaten voor wagens, namelijk proefrittenplaten en handelaarplaten. Bij het brede publiek zijn ze beter bekend als Z- of ZZ-platen. Dergelijke garageplaten worden vrijgesteld van inschrijvingstaks en de belasting op de inverkeerstelling. Voertuigen met een handelaarplaat mogen enkel worden uitgeleend of verhuurd aan klanten die hun auto ter herstelling in de werkplaats achterlaten en dit voor maximaal zeven dagen.
Een tiental jaar geleden paste men deze regelgeving aan om fraude en oneigenlijk gebruik uit te sluiten.
De staatssecretaris van Mobiliteit antwoordde op mijn eerdere schriftelijke vraag nr. 5-606 dat controle op verkeerdelijk gebruik tot de bevoegdheid behoort van de minister van Binnenlandse Zaken.
Vandaar kreeg ik graag een antwoord op de volgende vragen:
1) Hoeveel gevallen van verkeerdelijk gebruik van commerciële kentekenplaten stelde de politie jaarlijks vast in de periode van 2006 tot 2010? Hoe evolueerden deze aantallen, bijvoorbeeld via een vergelijking tussen de aantallen gedurende deze periode?
2) Tot welke gevolgen leidden deze vaststellingen? In hoeveel gevallen is men overgegaan tot een inbeslagname van het voertuig of andere straffen?
3) Bestaat er bij de politie een proactief beleid om fraude met commerciële kentekenplanten aan te pakken of gebeurt dit vooral in het kader van de gebruikelijke en willekeurige controles? Is de geachte minister op de hoogte van mogelijke fraudepraktijken met betrekking tot het gebruik van deze commerciële kentekenplaten? Zo ja, kan zij dit duiden? Wat zal zij ondernemen om deze praktijken aan te pakken?
Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.
1.In de tabellen hieronder worden voor de jaren 2007 tot en met het eerste semester 2010, het aantal inbreuken weergegeven voor de materie: oneigenlijk gebruik en fraude van commerciële nummerplaten. Deze gegevens zijn afkomstig van de statistische databank verkeersinbreuken.
2007 |
|
Articles de loi/Wetsartikelen |
Nombre d’infractions/Aantal inbreuken |
Art. 15.1 |
148 |
Art. 15.1.3ème tiret/3de streepje |
62 |
Art. 15.2 |
134 |
Art. 15.3.al.1 |
60 |
Art. 15.3.al.3 |
20 |
Art. 3.§1.al.1 |
921 |
Art. 5.1 |
62 |
Art. 5.2 |
289 |
Art. 5.3 |
1 |
Art. 5.4 |
1 |
Art. 5.5 |
1 |
Tota(a)l |
1699 |
2008 |
|
Art. 15.1 |
135 |
Art. 15.1. 3ème tiret/3de streepje |
44 |
Art. 15.2 |
72 |
Art. 15.3.al.1 |
53 |
Art. 15.3.al.3 |
14 |
Art. 3.§1.al.1 |
1265 |
Art. 5.1 |
46 |
Art. 5.2 |
221 |
Art. 5.3 |
1 |
Art. 5.5 |
1 |
Tota(a)l |
1852 |
2009 |
|
Art. 15.1 |
81 |
Art. 15.1. 3ème tiret/3de streepje |
27 |
Art. 15.2 |
70 |
Art. 15.3.al.1 |
29 |
Art. 15.3.al.3 |
13 |
Art. 3.§1.al.1 |
1385 |
Art. 5.1 |
23 |
Art. 5.2 |
162 |
Tota(a)l |
1790 |
1er semestre 2010/1ste semester 2010 |
|
Art. 15.1 |
58 |
Art. 15.1. 3ème tiret/3de streepje |
19 |
Art. 15.2 |
51 |
Art. 15.3.al.1 |
13 |
Art. 15.3.al.3 |
8 |
Art. 3.§1.al.1 |
1353 |
Art. 5.1 |
31 |
Art. 5.2 |
105 |
Tota(a)l |
1638 |
De opzoeking geschiedde op basis van de bepalingen van
het koninklijk besluit van 8 januari 1996 tot regeling van de inschrijving van de commerciële platen voor motorvoertuigen en aanhangwagens (Belgisch Staatsblad van 2 februari 1996), en meer bepaald de artikelen 15.1; 15.1.3de streepje; 15.2; 15.3.al.1 en al.3; 5.1; 5.2; 5.3; 5.4 en 5.5;
het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen( Belgisch Staatsblad van 8 augustus 2001), meer bepaald artikel 3.§1.al.1.