Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2095

van Karl Vanlouwe (N-VA) d.d. 13 april 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Luchtvaart - Hinder van piloten door een laserstraal- Aantal incidenten en gevolgen - Maatregelen

luchtverkeer
veiligheid van het luchtverkeer
burgerluchtvaart
stralingsapparaat

Chronologie

13/4/2011Verzending vraag
21/9/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2095 d.d. 13 april 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Uit eerdere cijfergegevens blijkt dat in het jaar 2009 enkele incidenten voordeden waarbij piloten van vliegtuigen in de omgeving van de luchthaven van Zaventem gehinderd werden door laserstralen. In 2010 is het aantal incidenten aanzienlijk gestegen tot negenentachtig. Een laserstraal kan verblinding of zelfs oogschade veroorzaken bij piloten en is aldus een gevaar voor de veiligheid van het vliegtuig en de passagiers.

Naar aanleiding van de incidenten met laserstralen in 2009 werd overleg gepleegd tussen de directie Inspectie van het directoraat-generaal van de Luchtvaart (DGLV), Belgocontrol en de diensten van de federale politie. De geachte staatssecretaris benadrukte toen dat in geval van herhaling van dergelijke incidenten de luchtverkeersleiding onmiddellijk de politiediensten op de hoogte zou brengen zodat zij direct ter plaatse kan gaan.

Naar aanleiding van deze incidenten stelde hij eveneens dat de bestaande maatregelen voldoende zijn. Zo werd er in de bevoegde Kamercommissie verwezen naar een " notice to airmen " om piloten aan te moedigen elk incident te melden en wordt eveneens verwezen naar de artikelen 30, 30bis en 31 van de wet van 27 juni 1937 betreffende de regeling der luchtvaart, met name de strafbaarstelling van personen die een daad verrichten of pogen te verrichten die de luchtwaardigheid of de vliegzekerheid van een luchtvaartuig in gevaar kan brengen, of die een feit pleegt dat de veiligheid van personen aan boord van een vliegtuig in het gedrang brengt.

Graag had ik dan ook volgende vragen gesteld:

1) Zijn er sinds de vijf incidenten in 2009 en de negenentachtig incidenten in 2010 reeds problemen vastgesteld in 2011?

2) Heeft de geachte staatssecretaris weet van gelijkaardige problemen bij regionale luchthavens in het land? Kan hij het aantal incidenten voor de regionale luchthaven sinds 2008 meedelen?

3) Wat zijn de conclusies van het overleg in 2009 tussen de directie Inspectie van het directoraat-generaal van de Luchtvaart, Belgocontrol en de diensten van de federale politie?

4) Zijn er daadwerkelijk klachten ingediend door de directie Inspectie van het DGLV of Belgocontrol bij de politiediensten? Hoeveel klachten werden er dan ingediend en hoeveel processen-verbaal werden er opgesteld? Zijn er veroordelingen uitgesproken?

5) Op welke wijze wordt het strafrechtelijk onderzoek gevoerd om de daders van deze laserincidenten te lokaliseren en te identificeren?

6) Heeft hij overleg gepleegd met collega's in het buitenland over de aanpak van deze problematiek? Werd de wetgeving in andere landen aangepast om doeltreffend op te treden?

Antwoord ontvangen op 21 september 2011 :

1) In de periode van januari tot en met juni 2011 werden in België 53 laserbeschijningen gemeld.

2) In 2008 werden geen laserbeschijningen gemeld op de regionale luchthavens, in 2009 was er één melding in Charleroi. Voor 2010 werden 41 laserbeschijningen op de regionale luchthavens gemeld (3 in Antwerpen, 7 in Oostende, 12 in Luik en 19 in Charleroi). In 2011 werden tot en met juni reeds 28 gevallen gemeld: 12 in Luik, 13 in Charleroi, 2 in Antwerpen en 1 in Oostende.

3) De maatregelen die genomen werden in antwoord op het stijgend aantal meldingen van laserbeschijningen, betreffen onder meer het maken van afspraken tussen Belgocontrol, de lokale politie en de Dienst luchtsteun van de federale politie, meer bepaald voor het opsporen van de daders. Er werd eveneens een inspecteur van de Directie Inspectie van het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) belast met de opvolging van het dossier. Teneinde de piloten te waarschuwen voor het stijgende risico op incidenten met lasers werd een NOTAM (Notice To Airmen) gepubliceerd.

4) Er werden momenteel door het DGLV en Belgocontrol nog geen klachten ingediend bij de politie. Wel kon de Dienst Luchtsteun van de federale politie 4 daders onderscheppen; tegen hen werd dan ook een proces-verbaal (PV) opgesteld. Ook in Oostende (op vraag van een piloot van TUI) en Antwerpen werd door de lokale politie reeds een PV opgemaakt. Het is niet geweten of deze PV’s geleid hebben tot geldboetes of andere veroordelingen.

5) Het strafrechtelijk onderzoek behoort niet tot mijn bevoegdheden. Ik nodig het geachte lid dan ook uit om met betrekking tot dit onderwerp contact op te nemen met mijn collega, de minister van Justitie.

6) Er is nog geen overleg geweest met buitenlandse collega’s omtrent dit probleem. Wel heeft Zweden de Europese Unie gesuggereerd om een wetgevend debat omtrent het probleem te starten. In Oostenrijk en Zweden werd het bezit van lasers met een sterkte van meer dan 5mW (milliwatt) verboden omwille van redenen van volksgezondheid.