Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2085

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 12 april 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid

Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie (RJV) - Vakantiegeld - Arbeiders en Kunstenaars - Nieuwe manier van ontvangen - Mededeling van het bankrekeningnummer - Informatie voor de werknemers

betaalde vakantie
arbeider
beroep in de kunst
Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie

Chronologie

12/4/2011Verzending vraag
21/6/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2085 d.d. 12 april 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Sedert 1 januari 2011 is bij de Rijksdienst voor Jaarlijkse vakantie (RJV) de betaling per overschrijving de regel voor de betaling van vakantiegeld aan arbeiders en kunstenaars. De betrokken werknemers moesten hun bankrekeningnummer aan de RJV meedelen, hetzij via de rubriek 'mijn vakantierekening' op de RJV-website en het inlezen van hun identiteitskaart met een elektronische kaartlezer, hetzij door het invullen en terugsturen van het formulier voor overschrijving (L75), dat ook te vinden is op de RJV-website of bij de banken of per telefoon.

Indien geen bankrekeningnummer wordt meegedeeld en geen schriftelijk aanvraag wordt gedaan om per cheque te worden betaald, kan de RJV tijdelijk de betaling van het vakantiegeld van de betrokken werknemers blokkeren.

Heeft de administratie alle betrokken werknemers aangeschreven om die informatie mee te delen? Hoeveel werknemers hebben al hun bankrekeningnummer meegedeeld? Wat gebeurt er met het geblokkeerde vakantiegeld als het niet gevorderd wordt? Wanneer het wordt gevorderd, hoe lang duurt het voor het verschuldigde vakantiegeld op de bankrekening wordt overgeschreven?

Antwoord ontvangen op 21 juni 2011 :

De Rijksdienst voor jaarlijkse vakantie (RJV) heeft in 2011 wel degelijk de uitbetalingswijze van het vakantiegeld aan de werknemer gewijzigd: de uitbetaling gebeurt enkel nog via bankoverschrijving, behalve indien de werknemer er schriftelijk om vraagt nog een circulaire cheque te ontvangen. Deze wijziging vond plaats overeenkomstig het koninklijk besluit van 3 februari 2011 tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 maart 1967 tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers (Belgisch Staatsblad van 22 februari 2011- editie 2)

De RJV heeft een grote informatiecampagne gevoerd bij de werknemers die onder zijn bevoegdheid vallen opdat ze op de hoogte zouden zijn van deze verandering: reeds van eind november 2010, werd er, om op deze maatregel te anticiperen, een eerste mailing gestuurd naar alle werknemers die een vakantiegeld 2011 moesten ontvangen dat door de RJV wordt betaald en die nog geen bankrekeningnummer hadden meegedeeld; zowat 150 000 brieven werden op die manier verstuurd. Begin de maanden januari, februari en maart 2011 werd er trouwens een brief gericht aan alle nieuwe werknemers voor wie de RJV voor de eerste keer een attest kreeg van prestaties in 2010 waardoor ze recht op vakantiegeld krijgen, om hen te vragen een bankrekening mee te delen. Eind januari 2011 werd er nog eens een herinneringsbrief toegevoegd aan de fiscale fiches 281.10 die opgestuurd werden naar de werknemers die in 2010 een vakantiegeld ontvangen hadden, als ze nog geen bankrekening meegedeeld hadden.

Eind maart 2011 werd er een laatste herinneringsbrief opgestuurd naar ongeveer 110 000 werknemers die nog geen bankrekeningnummer hadden meegedeeld. Op 26 april 2011 bleven er nog 86 461 werknemers over die hun bankrekeningnummer nog niet aan de RJV had meegedeeld. Indien deze werknemers deze informatie niet opsturen vóór de voorziene datum van betaling van hun vakantiegeld, zullen ze hun vakantiegeld tijdelijk door de RJV geblokkeerd zien, maar ze zullen dan een brief ontvangen waarin ze voor een laatste keer verwittigd worden dat de RJV hun vakantiegeld niet kan uitbetalen zolang ze hun bankrekeningnummer niet meegedeeld hebben of ze schriftelijk hun wens niet hebben meegedeeld om een circulaire cheque te ontvangen.

Naast deze briefcampagne heeft de RJV ook andere middelen gebruikt (zoals de vakbonds- of werkgeverspers, de website,…) om de werknemers te sensibiliseren en te informeren. De inspectiedienst van de RJV is eveneens in heel wat grote bedrijven geweest om er de werknemers over deze veranderingen te informeren.

De andere vakantiefondsen hebben gelijkaardige informatiecampagnes gevoerd.

Indien de werknemer zijn bankrekening-nummer niet meedeelt, kan zijn vakantiegeld geblokkeerd blijven tot en met het ogenblik van de verjaring die plaatsvindt op 31 december van het derde jaar dat op het prestatiejaar volgt: het vakantiegeld 2011 zal bijvoorbeeld op 31 december 2013 verjaren. Na deze datum en indien voor de werknemer de verjaring niet opgeheven werd, zal het onbetaalde vakantiegeld verjaren en gestort worden in een fonds dat de RJV de mogelijkheid zal bieden de gelijkstelling te financieren voor het vakantiegeld van bepaalde niet-gepresteerde en door de werkgever niet-betaalde dagen.

Elk geblokkeerd vakantiegeld zal onmiddellijk gedeblokkeerd worden, van zodra de werknemer zijn bankrekeningnummer zal meegedeeld hebben of zijn wens om een circulaire cheque te ontvangen. Een termijn van ongeveer twee weken is dan nodig, vooraleer de werknemer deze betaling ontvangt.