Belgisch leger - Gebruik van producten uit de eerlijke handel - Criterium voor openbare aanbestedingen
krijgsmacht
eerlijke handel
overheidsopdracht voor leveringen
overheidsopdrachten
4/4/2011 | Verzending vraag |
18/5/2011 | Antwoord |
Het hoeft weinig betoog dat het gebruik van fair trade producten tal van voordelen combineert. Niet alleen draagt de aankoop daarvan bij aan een betere, faire wereld, maar de producten zelf zijn van excellente kwaliteit.
Al deze redenen maken het bijna vanzelfsprekend dat ook het Belgische leger zich bij aankoop van tal van producten, zowel voedingswaren als bureaumateriaal, bij voorkeur richt op fair trade producten.
Uiteraard is het leger gebonden door wetten en regels bij aankopen, ze moeten zeker aan een optimale prijs-kwaliteitverhouding voldoen. Dit kan echter perfect overeenstemmen met de keuze voor fair trade, bijvoorbeeld door dit of een soortgelijk criterium in het lastenboek op te nemen.
Hierover de volgende vragen:
1) Deelt de geachte minister de analyse dat producten uit de eerlijke handel heel wat goede eigenschappen en voordelen combineren?
2) Kan hij aangeven in welke mate het Belgische leger al fair trade en soortgelijke criteria bij aanbestedingen en aankopen hanteert? Hoe wordt deze aanpak geëvalueerd?
3) Beaamt hij dat het verplicht invoeren van een criterium voor fair trade of eventueel soortgelijke labels bij grootschalige aankopen van onder andere voedingswaren, bureaumateriaal, kleding en schoeisel, enz., een goede zaak zou zijn? Is hij van plan om dergelijke verplichting voor het Belgische leger in te voeren? Zo niet, met welke argumenten verdedigt hij zijn keuze?
4) Ziet hij nog andere mogelijkheden om fair trade producten te promoten binnen het Belgische leger?
Defensie volgt in de mate van het mogelijke de aanbevelingen die de Programmatorische Federale Overheidsdienst Duurzame Ontwikkeling (PODDO) heeft opgesteld en die kunnen worden geraadpleegd op de volgende website: www.gidsvoorduurzameaankopen.be. Zo bevatten alle bestekken van Defensie de clausule dat de hoofd-en onderaannemers de verplichtingen van de acht basisconventies van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) strikt dienen na te leven op straffe van uitsluiting. Bovendien worden de milieuclausules die per product zijn terug te vinden op de voornoemde site, indien mogelijk en nuttig, in de technische specificaties van de bestekken ingelast. Defensie beschikt ook over een opvolgingssysteem waarbij ook wordt aangegeven welke overheidsopdrachten kunnen beschouwd worden als zijnde duurzaam.
Defensie dient verplicht voor al zijn aankopen de Europese regelgeving te volgen. Deze Europese regelgeving vereist dat op zoek dient gegaan te worden naar de ‘economisch meest voordelige offerte’ en geen sprake mag zijn van discriminatie noch van beperking van de vrije mededinging. Het verplicht invoeren van een criterium voor fair trade is dan ook enkel haalbaar op de markten waar er voldoende mededinging bestaat, die zou kunnen voldoen aan de criteria betreffende ‘eerlijke handel’. Indien deze mededinging inderdaad voldoende aanwezig is en indien duidelijke, objectieve en meetbare criteria kunnen worden opgesteld die onomstotelijk kunnen aantonen wanneer er daadwerkelijk sprake is van “eerlijke handel” die bijdraagt aan het economisch voordeel van de offerte, dan zal Defensie, gelet op de Europese regelgeving dienaangaande, zulke verplichtingen kunnen navolgen.
3Op het vlak van voedingswaren voorzien een aantal van meerjarige open contracten van Defensie in de mogelijkheid om ook producten “eerlijke handel” te bestellen. Dit wordt uitvoerig gecommuniceerd door de cel Duurzame ontwikkeling van Defensie die de aankopers sensibiliseert en zoveel mogelijk aanstuurt op gebruik van deze producten, echter binnen de beperkte budgettaire situatie en de Europese regelgeving.