Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-196

van François Bellot (MR) d.d. 30 september 2010

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

De Post - Gebouwen - Eigendommen van De Post - Staat van de gebouwen - Aankopen - sale-and-lease-backoperaties

postdienst
onroerend eigendom
verhuur van onroerend goed
financiële administratie
huurkoop

Chronologie

30/9/2010Verzending vraag
14/1/2011Antwoord

Vraag nr. 5-196 d.d. 30 september 2010 : (Vraag gesteld in het Frans)

Om besparingen te realiseren, besliste de baas van De Post, de heer Johnny Thys, in 2003 om over te gaan tot sale-and-lease-backoperaties (verkoop gevolgd door huur) voor de postkantoren en gebouwen die een strategisch belang hebben en om de ongebruikte gebouwen te verkopen. Volgens hem was de helft van de 1800 gebouwen die De Post destijds bezat bouwvallig.

Die verkopen, gevolgd door huurovereenkomsten, gebeuren nu nog altijd.

Nu De Post nieuwe maatregelen neemt om te moderniseren, lijkt het van van essentieel belang de stand van zaken op te maken van de beslissingen die al genomen zijn om de rendabiliteit van dit bedrijf te verhogen. Daarom :

1) Heeft die sale-and-lease-backmethode besparingen opgeleverd voor De Post? Zo ja, hoeveel bedragen die besparingen?

2) Hoeveel gebouwen zijn sinds 2003 volgens het sale-and-lease-backprincipe verkocht in Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en vervolgens door De Post opnieuw gehuurd?

3) Van hoeveel gebouwen is De Post nog altijd eigenaar in Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest?

4) Zijn er nog gebouwen waarvan men vindt dat ze te vervallen of nutteloos zijn? Zo ja, hoeveel per gewest?

5) Hoeveel gebouwen heeft De Post sinds 2003 gekocht in Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest?

Antwoord ontvangen op 14 januari 2011 :

Er moet benadrukt worden dat bpost, in tegenstelling tot wat op een bepaald ogenblik kon worden overwogen, nooit een globale sale and lease back-transactie voor zijn vastgoed of voor een deel ervan heeft gedaan. Elk gebouw wordt apart geanalyseerd. bpost verkoopt vooral gebouwen die niet meer gebruikt worden voor de postactiviteiten.

Wanneer bpost weet dat het op korte of middellange termijn het gebouw zal verlaten, verkoopt het dat gebouw in bepaalde gevallen om het daarna te huren. Zo kan bpost de verkoop van dat gebouw versnellen. Het gebeurt ook dat bpost een deel van een gebouw verlaat. Dan wordt het gebouw in zijn geheel verkocht waarna bpost een deel van de oppervlakte huurt om zo de ruimtes in beheer te optimaliseren.

1. Zoals hiervoor aangehaald is er bij bpost geen sprake van een globale sale en lease back van zijn onroerende goederen. Een dergelijke transactie werd wel toegepast op een beperkt aantal gebouwen (zie punt 2), krachtens de hiervoor genoemde principes.

Daardoor kon vooral bespaard worden op de kosten voor onderhoud en het in eigendom houden van een gebouw, de energie- en verzekeringskosten.

De 14 600 m² die nu eigendom zijn van en beheerd worden door nieuwe eigenaars leveren bpost een jaarlijkse besparing van 978 200 euro op.

2. Vlaanderen: 3

Wallonië: 3

Brussel Hoofdstad: 4

3.Eigenaar:

Vlaanderen: 210

Wallonië: 211

Brussel Hoofdstad: 22

Mede-eigenaar:

Vlaanderen: 25

Wallonië: 24

Brussel Hoofdstad: 6

4.Vlaanderen: 13

Wallonië: 19

Brussel Hoofdstad: 2

Er moet evenwel op gewezen worden dat het bpost-netwerk voortdurend evolueert als gevolg van strategische programma’s of reorganisaties. Die evoluties hebben ook een impact op de samenstelling van het vastgoed.

5.Vlaanderen: 6

Wallonië: 10

Brussel Hoofdstad: 2

De vier terreinen waarop de nieuwe sorteercentra liggen (twee in Vlaanderen en twee in Wallonië) zitten in die cijfers.