Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-192

van Bart Laeremans (Vlaams Belang) d.d. 21 september 2010

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

De Post - Talenkennis van de postbodes

postdienst
personeel
taalgebruik

Chronologie

21/9/2010Verzending vraag
12/1/2011Antwoord

Vraag nr. 5-192 d.d. 21 september 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ik verneem dat in de Fatimawijk in Gijzegem/Aalst sinds enige tijd een postbode aan het werk is die de bewoners in het Engels aanspreekt. Blijkbaar is de man niet in staat of onwillig om Nederlands te spreken.

1. Kan de minister meedelen op welke wijze de taalkennis en de bereidwilligheid om Nederlands te spreken een rol spelen bij de indienstneming van postbodes?

2.Wordt daarbij een onderscheid gemaakt tussen een tijdelijke overeenkomst of een overeenkomst op proef en een vaste indienstneming?

3.Wordt er een onderscheid gemaakt naargelang zo'n bode halftijds of voltijds in dienst wordt genomen?

4.Welke initiatieven worden genomen indien bij zo'n bode daadwerkelijk onwilligheid of onkunde om Nederlands te spreken wordt vastgesteld?

Antwoord ontvangen op 12 januari 2011 :

1. Elke kandidaat wordt tijdens de aanwervingsprocedure getest op de taalkennis. Dit gebeurt aan de hand van zowel een schriftelijke proef als een interview.

2. Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt tussen aanwervingen met contracten van bepaalde of onbepaalde duur.

3. De taak van de deeltijdse uitreikers van gewone of niet-geadresseerde zendingen die sinds enkele weken in dienst zijn genomen, beperkt zich tot het louter uitreiken van de zendingen. Alhoewel het contact met de klanten expliciet niet tot het takenpakket behoort, wordt erover gewaakt dat de talenkennis voldoende is.

4. Het respect voor de regelgeving op het gebruik van de landstalen is een permanente bekommernis. De personeelsleden worden hier regelmatig aan herinnerd.