Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1912

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 30 maart 2011

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Belgische luchthavens - Private veiligheid - Controles - Overtredingen

luchthaven
beveiliging en bewaking
veiligheid van het luchtverkeer

Chronologie

30/3/2011Verzending vraag
1/9/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1912 d.d. 30 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het kader van de veiligheidscontroles op de luchthavens in België, ontving ik graag een antwoord op onderstaande vragen:

1) Hoeveel controles werden er in 2009 en 2010 uitgevoerd door de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken op private bewakingsfirma's in en rondom de luchthavens van Zaventem, Luik, Charleroi?

2) Hoeveel overtredingen werden op de verschillende luchthavens vastgesteld?

3) Van welke aard zijn de overtredingen?

Antwoord ontvangen op 1 september 2011 :

In 2009 heeft Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken in samenwerking met de politie twee controles uitgevoerd binnen luchthavens. Het betrof de luchthavens van Charleroi en Luik.

In 2010 werden de controles vooral gericht op het uitgaansleven (portiers), steun aan politiediensten en bewaking in de winkels in de periode van de koopjes. Er werden geen controles uitgevoerd op Belgische luchthavens.

Voor wat de luchthaven van Zaventem betreft, zal ik vragen aan de federale politie om steekproefsgewijze controles uit te oefenen op de vergunde bewakingsfirma’s.

Naar aanleiding van de controle in de luchthaven van Charleroi werden negentien processen-verbaal opgesteld (op zesenvijftig gecontroleerde bewakingsagenten). Na de controle in de luchthaven van Luik werd een proces-verbaal opgesteld (op tien gecontroleerde bewakingsagenten).

De helft van de vastgestelde inbreuken betreft het niet bezitten van de wettelijk vereiste identificatiekaart. De rest van de processen-verbaal werd opgesteld omdat de bewakingsagenten niet voldeden aan de opleidingsvereisten.