Busvervoermaatschappijen - Controles - Aantallen - Vaak voorkomende problemen
gemeenschappelijk vervoer
autobus
veiligheid van het vervoer
technische keuring
officiële statistiek
verkeersveiligheid
18/3/2011 | Verzending vraag |
17/5/2011 | Antwoord |
In het kader van mijn werkzaamheden in de commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden van de Senaat kreeg ik graag een antwoord op volgende vragen:
1) Hoeveel busmaatschappijen werden vorig jaar gecontroleerd op de correcte naleving van de wetgeving inzake veiligheid, rij- en rusttijden en infrastructuur? Graag kreeg ik ook een vergelijking met de voorgaande jaren.
2) Hoeveel processen-verbaal werden vorig jaar opgesteld voor bussen voor personenvervoer die niet conform de wetgeving waren? Graag kreeg ik ook een vergelijking met de voorgaande jaren.
3) Welke problemen worden bij de busmaatschappijen het vaakst vastgesteld? Graag kreeg ik ook een vergelijking met de voorgaande jaren.
4) Werden er in 2010 ook specifieke controles uitgevoerd op autocars richting Marokko zoals voorgaande jaren reeds gebeurde?
1. Aantal gecontroleerde Belgische autocarmaatschappijen
Controles in de bedrijven :
2008 : 127
2009 : 116
2010 : 85
Controles op de weg :
2008 : 92
2009 : 85
2010 : 65
2. Aantal processen-verbaal
Controles in de bedrijven :
2008 : 29
2009 : 39
2010 : 21
Controles op de weg :
2008 : 111
2009 : 97
2010 : 55
3. Vaststellingen
Controles in de bedrijven :
- onvoldoende onderbreking rijtijd :
2008 : 54
2009 : 64
2010 : 94
- dagelijkse rusttijd :
2008 : 96
2009 : 119
2010 : 50
- schijven niet geordend bewaard gedurende 1 jaar :
2008 : 129
2009 : 541
2010 : 28
- slecht of onvoldoende ingevulde schijven :
2008 : 363
2009 : 329
2010 : 168
Controles op de weg :
- gebruik van de tachograaf en rij- en rusttijden :
2008 : 134
2009 : 148
2010 : 86
- toegang tot het beroep en tot de markt (vergunningen) :
2008 : 108
2009 : 146
2010 : 140
4. Toezicht op het verkeer van en naar Marokko
Het toezicht op dit verkeer is en blijft een hoofdthema.
De controles gebeuren op de weg op basis van de gekende grote migratiemomenten. Zij gebeuren in samenwerking met diverse andere controlediensten en met het Arbeidsauditoraat van Brussel.
Er is eveneens een multidisciplinaire aanpak van de transpportbedrijven en reisbureaus die deze transporten organiseren.