Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1785

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 18 maart 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Bpost - Vertragingen - Verloren en gestolen post - Gevolgen

postdienst

Chronologie

18/3/2011Verzending vraag
5/7/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1785 d.d. 18 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Iedereen die veelvuldig gebruik maakt van de diensten van de post wordt wel eens geconfronteerd met een verzending die niet (meteen) op de eindbestemming geraakt.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Welke definities hanteert bpost om vertragingen te catalogeren? Vanaf welk moment spreekt men van een (lange) vertraging?

2) Kan de geachte minister een cijfermatig overzicht geven over de omvang van de vertragingen? Wat is bij benadering het aandeel van de verzendingen die niet op hun bestemming aankomen en dus als verloren worden beschouwd (in absolute en relatieve waarden voor de afgelopen vijf jaar)? Welke evoluties zijn hier merkbaar en hoe duidt zij deze? Welke verklaring geeft zij voor deze verdwijningen?

3) Wat is bij benadering het aandeel van de verzendingen die met diverse soorten vertragingen op hun bestemming aankomen, in absolute en relatieve waarden? Welke evoluties zijn hier merkbaar en hoe verklaart zij deze? Welke zijn de voornaamste oorzaken van deze vertragingen?

4) Hoeveel gevallen van diefstal van verzendingen werden per jaar geregistreerd in België in de periode van 2006 tot 2010? In hoeveel gevallen waren er werknemers van bpost als daders bij betrokken? Welk gevolgen werden daaraan gegeven? Hoe vaak en met welke gevolgen werd het parket hieromtrent ingeschakeld?

5) Bestaan er (relatieve) verschillen per regio of per postzone bij het aantal verloren zendingen? Zo ja, hoe duidt en verklaart zij deze verschillen?

6) Wie draait op voor de kosten van dit verlies? Heeft zij een zicht op de totale economische kost van dit verlies gedurende de afgelopen vijf jaar? Hoeveel schadevergoeding heeft bpost uitbetaald gedurende de afgelopen vijf jaar? Werd een deel van deze kosten verhaald op de daders?

Antwoord ontvangen op 5 juli 2011 :

1) Zendingen moeten toekomen binnen de termijn die op voorhand wordt afgesproken.

Voor particulieren is dit standaard D+1 (D is de dag van afgifte). Voor bedrijven, instellingen en administraties is er de keuze tussen D+1 of D+2. De grote afzenders maken over de verzendingstijd specifieke afspraken met bpost die meerdere dagen kan bedragen (D+3, D+4…). Voor aangetekende zendingen en pakketten is de termijn die standaard wordt voorzien D+1. Indien de zending niet binnen deze termijn wordt uitgereikt is er sprake van vertraging.

2 en 3) In 2010 is 95,3 % van alle zendingen binnen de vooropgestelde termijnen toegekomen. De rest (4,7 %) kwam toe met een vertraging van minstens 1 dag. De afgelopen jaren is bpost er steeds beter in geslaagd om de afgesproken verzendingstermijnen te respecteren. In 2005 was de score 93 % . In 2009 was dit opgelopen tot 94,8 %.

Wat betreft verloren zendingen moet er genoteerd worden dat klachten pas sedert de tweede helft van 2007 centraal worden behandeld en geregistreerd. Deze centralisatie werd geleidelijk ingevoerd. Midden 2009 was de centralisatie voltooid en vanaf dan heeft men volledige cijfers. In 2010 werden 237 475 aanvragen om opzoekingen geregistreerd. Dit cijfer moet gezien worden tegen een totaal van ruim drie miljard zendingen per jaar. Bovendien betreffen niet alle aanvragen om opzoeking verloren stukken. Zendingen kunnen immers naderhand hun bestemming bereiken of teruggevonden worden. Een precies aantal verloren zendingen kan dus niet worden gegeven. Ten slotte werd het aantal vragen tot opzoeking in 2010 sterk beïnvloed door de vertragingen in de postbedeling die veroorzaakt werden door de winterse weersomstandigheden in het begin en het einde van het jaar.

4) Onderstaande cijfers hebben uitsluitend betrekking op bpost:

Aantal diefstallen:

2006

3

2007

7

2008

5

2009

7

2010

6

Het “Arbeidsreglement” van bpost voorziet in afzetting als het om statutaire personeelsleden gaat of ontslag om dringende redenen voor contractuele medewerkers. Bovendien legt bpost systematisch klacht neer bij de politie en wordt proces-verbaal opgesteld.

5) Een opdeling per postregio is niet beschikbaar.

6) De algemene voorwaarden inzake de dienstverlening door bpost voorzien in een schadevergoeding per type van zending die automatisch van toepassing is:

- aangetekende zending: de vergoeding stemt overeen met de werkelijke, rechtstreeks geleden schade met een maximum van 39 euro;

- administratieve aangetekende zendingen (R.P.): het maximumbedrag van de schadevergoeding is vastgesteld op 26,00 euro;

- zending met aangegeven waarde: de werkelijke, rechtstreeks geleden schade met een maximum dat gelijk is aan het bedrag van de aangegeven waarde;

- verrekenzending: de werkelijke, rechtstreeks geleden schade met een maximum dat gelijk is aan het remboursbedrag bepaald door de afzender;

- andere zendingen: de werkelijke, rechtstreeks geleden schade met een maximum dat gelijk is aan de frankeerkosten;

- Taxipost 24 h: transportverzekering tot 12,5 euro per kg;

- Taxipost Secur: een verzekering tot 500,00 euro voor pakketten en tot 15.00 euro voor documenten.

Een globaal overzicht van uitbetaalde schadevergoedingen is momenteel niet voorhanden. Bpost werkt momenteel aan een centralisatie van deze gegevens.