Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1737

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 16 maart 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Automatische snelheidsbegrenzers - Nut in België - Kosten

verkeersveiligheid
snelheidsvoorschriften
veiligheidsinrichting
automobieluitrusting

Chronologie

16/3/2011Verzending vraag
19/4/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1737 d.d. 16 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het ontwerpverslag van de commissie Vervoer van het Europees Parlement bevat heel wat voorstellen die de verkeersveiligheid drastisch zouden moeten verhogen om zo onder andere het aantal verkeersdoden terug te dringen. Men verwacht een definitieve goedkeuring later dit voorjaar, wellicht in mei 2011. Onder de voorstellen bevindt zich onder andere het gebruik van automatische snelheidsbegrenzers.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoe zal de staatssecretaris de richtlijn van de Europese Unie over een maatregel voor automatische snelheidsbegrenzers, waarbij auto's verplicht worden uitgerust met een gps die de snelheid van de wagen automatisch aanpast aan het geldende maximum, in België toepasbaar maken?

2) Op welke wijze werd België betrokken bij het tot stand komen van deze voorstellen? Acht de minister dit een goede maatregel voor België? Beschikt hij over empirische gegevens met betrekking tot de werkbaarheid en het nut van deze maatregel?

3) Heeft hij een zicht op de mogelijke financiële consequenties van deze maatregel voor de Belgische Schatkist?

4) Wanneer en hoe plant hij hieromtrent een informatie- en sensibilisatiecampagne?

Antwoord ontvangen op 19 april 2011 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden.

Op dit ogenblik wordt de mededeling van de Europese Commissie “Naar een Europese veiligheidsruimte – Strategische beleidsoriëntaties inzake verkeersveiligheid voor de periode 2011-2020” besproken door de Commissie vervoer en toerisme van het Europees Parlement.

Op 8 februari 2011 werd in de schoot van deze commissie het Ontwerpverslag over de Verkeersveiligheid in Europa 2011-2020 opgesteld, waarna nog amendementen werden ingediend in de vergadering van de maand maart. De goedkeuring van het verslag door de commissie wordt verwacht in de maand mei, terwijl de plenaire behandeling ervan is gepland voor begin juli.

Het lijkt me daarom voorbarig en niet opportuun om nu reeds uitspraken of gevolgtrekkingen te doen betreffende de door het Geacht Lid geciteerde voorstellen die in het ontwerpverslag van deze commissie worden opgesomd.

Op basis van de besprekingen van de mededeling van de Europese Commissie, zoals reeds is gebeurd door de Europese ministerraad van 2 december 2010 en van de besprekingen ervan in het Europees Parlement, dient de Commissie verdere initiatieven te ontwikkelen m.b.t. de eventuele opstelling van een 4de actieplan betreffende de verkeersveiligheid voor de periode 2011-2020. De voorgestelde maatregelen zullen, wat de Europese bevoegdheden betreft, aanleiding geven tot Europese regelgeving, na goedkeuring ervan door de Europese instanties. De lidstaten zullen dan op hun beurt deze regelgeving moeten omzetten in hun nationale wetgeving.

Op het nationale vlak worden nu reeds initiatieven genomen om zich in te schrijven in de vooropgestelde doelstellingen van Europa, waarbij tegen 2020 een halvering van het aantal verkeersdoden wordt beoogd ten opzichte van het jaar 2010. Zo bereidt de Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid een aantal aanbevelingen voor, die op een nieuwe Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid in de maand mei zullen worden besproken.