Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1722

van Bart Laeremans (Vlaams Belang) d.d. 15 maart 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Verplichte keuring van wagens - Inbreuken - Stijging - Sancties en maatregelen

technische keuring
politiecontrole
geografische spreiding
automobiel
overtreding van het verkeersreglement

Chronologie

15/3/2011Verzending vraag
19/4/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1722 d.d. 15 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ik las dat tussen 2007 en 2009 het aantal registraties van processen-verbaal wegens ongeldig keuringsbewijs sterk gestegen is.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Kan de staatssecretaris mij meedelen hoeveel vaststellingen er waren in 2010? Graag kreeg ik een opsplitsing per gewest.

2) Welke initiatieven werden er genomen om deze aanhoudende stijging tegen te gaan?

3) Welke boetes worden er opgelegd bij zulke vaststellingen? Wordt er bij een herhaling een hogere boete opgelegd?

4) Wordt op een of andere wijze geregistreerd of automobilisten zich al dan niet naar het keuringsstation hebben begeven? Zo neen, waarom wordt dat niet overwogen?

Antwoord ontvangen op 19 april 2011 :

1. Ik beschik nog niet over het aantal processen-verbaal dat in 2010 werd vastgesteld door de Politie.

In 2009 werden 71 192 bestuurders die geen geldig keuringsbewijs konden voorleggen, betrapt. In 2007 bedroeg dit nog 55 050.

Aangezien het aantal voertuigen dat niet wordt aangeboden op de autokeuring over de jaren heen vrij stabiel blijft, lijkt me deze toename van het aantal overtredingen vooral te wijten aan de grotere aandacht die de politie besteedt aan niet-gekeurde voertuigen. Samen met de niet-verzekerde voertuigen, wordt de opsporing van niet-gekeurde voertuigen als een prioriteit vooropgesteld door het beleid en de politie.

Dankzij nummerplaatherkenningssystemen in de politievoertuigen, worden zowel niet-verzekerde als niet-gekeurde voertuigen nog gemakkelijker opgespoord zodat meer en meer bestuurders van niet-gekeurde voertuigen zullen worden beboet en worden verplicht om met hun voertuig naar de keuring te gaan.

In het kader van de Kruispuntbank Voertuigen wordt de gegevensoverdracht betreffende de niet-keuring naar de politie geoptimaliseerd.

Bij laattijdige keuring wordt een bijkomend tarief aangerekend. Sinds 1 januari 2010 wordt een hoger tarief aangerekend naarmate men zijn voertuig later aanbiedt. Dit moet aanzetten om zijn voertuig op tijd aan te bieden.

3. Wat de niet-gekeurde voertuigen betreft worden er geen onmiddellijke inningen uitgeschreven. In de meeste gevallen wordt een proces-verbaal van gecontroleerde waarschuwing opgemaakt. Dit wil zeggen dat de overtreder met zijn auto naar de keuring moet gaan en het keuringsbewijs binnen de opgegeven termijn aan de politie moet voorleggen. Zo niet, wordt er gewoon proces-verbaal opgesteld dat naar het Parket wordt gestuurd voor verdere vervolging en bestraffing. In geval van recidive worden er strengere straffen uitgesproken door de rechter.

4. Er bestaat geen recidivesysteem voor automobilisten die herhaaldelijk niet naar de autokeuring gaan. Ik denk dat dit moet worden bekeken in het breder kader van de gevolgen die moeten worden gegeven aan het herhaaldelijk begaan van verkeersovertredingen in het algemeen.