Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1697

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 7 maart 2011

aan de minister van Pensioenen en Grote Steden

Website Pensioenen - Toegang voor de ambtenaren

ambtenaar
pensioenregeling
elektronische overheid
internetsite

Chronologie

7/3/2011Verzending vraag
26/9/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1697 d.d. 7 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Loontrekkers en zelfstandigen kunnen sinds 22 februari jongstleden hun pensioenaanvraag indienen via de website 'www.pensioenaanvraag.be”. Die dienst, opgestart door het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen ( RSVZ) en de Rijksdienst voor Pensioenen (RVP) heeft de vereenvoudiging van de pensioenaanvraag tot doel. Tot nu toe moesten toekomstige gepensioneerden hun pensioen aanvragen bij hun gemeentebestuur of bij de bevoegde pensioeninstelling.

De site is toegankelijk voor elke burger die als loontrekkende of zelfstandige werkt of gewerkt heeft. Vastbenoemde ambtenaren moeten hun pensioenaanvraag nog altijd indienen bij hun laatste werkgever.

Vervroegde pensionering is, onder bepaalde voorwaarden, mogelijk vanaf 60 jaar en de aanvraag kan maximum een jaar voor de gewenste datum van pensionering worden ingediend. Wie op de normale pensioenleeftijd, namelijk 65 jaar, met pensioen gaat, moet geen aanvraag indienen.

Eens op de site, moet de werknemer zich identificeren met zijn elektronische identiteitskaart of met een burgertoken, een lijst met persoonlijke codes. De aanvraag wordt naar de bevoegde pensioeninstelling gestuurd, die indien nodig opnieuw contact zal opnemen met de burger voor de verduidelijking van bepaalde gegevens.

Mijnheer de minister,

Bevestigt u dat vastbenoemde ambtenaren nog altijd geen toegang hebben tot deze internetsite? Wordt door het automatische karakter van het ingevoerde systeem rekening gehouden met de situatie van werknemers (loontrekkers of zelfstandigen) die na 65 jaar nog een activiteit willen uitoefenen? Hebt u hierover aanvullende informatie?

Antwoord ontvangen op 26 september 2011 :

In antwoord op haar vragen kan ik het geachte lid het volgende antwoorden.

A. Rijksdienst voor Pensioenen.

Het project ”pensioenaanvraag” werd opgestart op verzoek van het Rijksinstituut van de sociale verzekeringen der zelfstandigen (RSVZ) aangezien dit instituut, in tegenstelling tot de Rijksdienst voor Pensioenen (RVP), nog niet over een systeem voor elektronische pensioenaanvraag beschikte.

De opzet was om een elektronisch platform ter beschikking te stellen van de gemeenten en de burgers zodat zij elektronisch aanvragen konden overmaken zowel voor RVP als voor RSVZ.

De applicatie moest dus geplaatst worden in een beveiligde elektronische omgeving en moest vlot in staat zijn om de verschillende pensioenaanvragen (zowel rust- als overlevingspensioen en inkomensgarantie voor ouderen) door te sturen naar de bevoegde instelling of instellingen.

De versie voor de gemeenten werd op 13 april 2010 online geplaatst en de versie voor de burger werd op 22 februari 2011 gelanceerd met de volgende adressen www.pensioenaanvraag.be , www.demandepension.be en www.pensionsantrag.be

Bovendien kan informatie worden geraadpleegd via https://www.socialsecurity.be/site_nl/citizen/Applics/penonline/documents/pdf/userguide_pensioenaanvraag_citizen_N.pdf

Via deze applicatie werden half maart 2011 al 11 635 aanvragen in de regeling voor zelfstandigen en 41 528 aanvragen in de regeling voor werknemers gelanceerd.

Van thuis uit werden al 107 pensioenen als zelfstandige en 417 pensioenen als werknemer aangevraagd.

Zoals het geacht lid terecht opmerkt, is www.pensioenaanvraag.be toegankelijk voor alle burgers die werken (of gewerkt hebben) als werknemer of als zelfstandige.

Het ambtshalve opstarten van een pensioendossier gebeurt 13 maanden voor het bereiken van de normale pensioenleeftijd (65 jaar). Wie na deze leeftijd verder blijft werken, moet bij het naderen van de stopzetting van de beroepsactiviteit een pensioenaanvraag doen.

Deze applicatie laat dus eveneens toe om een aanvraag in te dienen na 65-jarige leeftijd.

B. Pensioendienst voor de Overheidssector

Het is waar dat de vastbenoemde ambtenaren van de overheidssector niet de mogelijkheid hebben om hun pensioensaanvraag via een website in te dienen.

In principe moeten zij hun pensioensaanvraag indienen bij hun laatste werkgever, en dit overeenkomstig artikel 2 van het koninklijk besluit van 8 mei 1936 betreffende de wijze van verantwoording van de pensioenrechten. In bepaalde situaties kunnen zij echter ook hun aanvraag indienen bij de Pensioendienst voor de overheidssector of bij de instelling bevoegd voor de berekening van hun pensioen indien dit niet de PDOS is.

Er moet opgemerkt worden dat onder geen beding deze aanvraag moet worden ingediend via het gemeentebestuur van zijn woonplaats en men moet ook weten dat artikels 5 en 9 van de wet van 11 april 1995 tot invoering van een handvest van de sociaal verzekerde voorzien dat de verzoeken om informatie of advies, de pensioenaanvragen die per abuis naar een sociale zekerheidsinstelling gestuurd worden die niet bevoegd is voor de betrokken materie, zo snel mogelijk door deze instelling aan de bevoegde sociale zekerheidsinstelling overhandigd moeten worden. De aanvrager wordt hiervan tegelijkertijd op de hoogte gesteld.

Deze laatste bepaling werd van toepassing verklaard op ons initiatief via het koninklijk besluit van 20 januari 2010 tot uitvoering van sommige bepalingen van de wet van 11 april 1995.

In de overheidssector is het moeilijker om een systeem met betrekking tot de pensioenaanvraag via het internet te organiseren omdat, in tegenstelling tot wat er gebeurt in de pensioenregelingen van de werknemers en zelfstandigen, waar een unieke instelling het stelsel beheert, er talrijke instellingen bestaan, sommigen groter dan anderen, die overheidspensioenen toekennen.

Dit gezegd zijnde, zal de situatie op de middellange termijn evolueren met de invoering van het elektronisch pensioendossier dat voortvloeit uit de implementatie van het Capelo-systeem (geïnformatiseerde databank van de loopbaangegevens in de overheidssector).

Door de systematisering van het registreren van de loopbaangegevens zullen de voorschriften van het bovengenoemde besluit achterhaald worden en zullen ze dus aangepast of vervangen moeten worden. De papieren pensioensaanvraag zal op dat ogenblik vereenvoudigd en vervangen kunnen worden door een met die die voor de privésector bestaat geïntegreerde “on-line” applicatie.

De huidige rol van de werkgever in de overheidssector in het pensioneringsproces zal eveneens moeten herbekeken worden.