Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1522

van Bart Laeremans (Vlaams Belang) d.d. 25 februari 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Bank van De Post - Storting van pensioenen - Vertragingen

postdienst
financiële dienst van de post
pensioenregeling

Chronologie

25/2/2011Verzending vraag
6/7/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1522 d.d. 25 februari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Gepensioneerden van de overheidssector klagen er over dat hun pensioen slechts op 1 december 2010 werd gestort op hun rekening bij de Bank van De Post. Gepensioneerden die hun rekening bij een commerciële bank hebben, kregen hun pensioen daarentegen wel op de reglementaire dag , met name 29 november 2010. Dit is niet de enige tekortkoming van deze bank de voorbije maanden.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoeveel inwoners hebben hun pensioen op die manier met twee dagen vertraging ontvangen?

2) Waaraan is deze tekortkoming te wijten?

3) Welke maatregelen neemt de geachte minister om de bank haar verplichtingen tegenover de gepensioneerden te doen vervullen?

4) Hoeveel winst heeft de bank verwezenlijkt door deze laattijdige betaling?

Antwoord ontvangen op 6 juli 2011 :

Voorafgaande opmerking: Bank van De Post is een commerciële financiële instellingen (een 50/50-partnership bpost en BNPP Fortis) waarop de wetgeving of de toezichtsregels voor autonome overheidsbedrijven niet van toepassing zijn.

1 en 2) De vertraging waarvan hier sprake had te maken met een informaticaprobleem dat de communicatie tussen de Financiële Post (een afdeling van bpost die het beheer doet van de zichtrekeningen van de overheid) en de Bank van De Post verstoorde. Hierdoor werden de pensioenen uitbetaald met valutadatum 30 november 2010 in plaats van 29 november 2010.

De klantendienst van de Bank van De Post heeft zich onmiddellijk bekommerd over de vragen vanwege het cliënteel en de nodige maatregelen werden genomen om te vermijden dat het probleem zich in de toekomst nog zou herhalen.

Bpost en Bank van De Post wensen verder geen informatie te verstrekken over precieze aantallen en bedragen. Dergelijke gegevens bevatten informatie over de samenstelling van het cliënteel van Bank van De Post die door de concurrentie kan worden gebruikt.

3) Bank van de Post heeft geen specifieke verplichtingen ten aanzien van gepensioneerden.

4) Het ging hier over betalingen op zichtrekeningen van de Bank van de Post waarop geen intresten moeten worden betaald. Het incident heeft dus niet geleid tot een kleiner bedrag aan intresten dat de bank schuldig zou zijn aan zijn klanten.

De bedragen zijn door de vertraging een dag langer op rekening van de overheid gebleven. De bedragen bleven voor betaling gereserveerd en werden dus niet herbelegd. Er was dus geen meeropbrengst.