Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Diabolo-project - Northern Diabolo NC - Financiering
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
luchthaven
publiek-private samenwerking
spoorwegnet
heffingen op vervoersinfrastructuur
spoorwegtarief
reizigerstarief
24/2/2011 | Verzending vraag |
22/6/2011 | Herkwalificatie |
Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-1116
Diabolo, deel 2, project 119, dat wil zeggen de uitbreiding van het station in de Luchthaven en de ondergrondse verbinding met L25N, wordt voor 100 % via een publiek-private samenwerking (PPS) gefinancierd. Voor die publiek-private samenwerking werd een private structuur opgericht, namelijk Northern Diabolo NV.
In de wet van 30 april 2007 houdende dringende spoorwegbepalingen staat op welke manier de exploitant (Northern Diabolo NV) van de noordelijke treinverbinding tussen de nieuwe lijn 25N (in de middenberm van de E19) en het station Luchthaven, wordt gefinancierd.
Over die financiering had ik graag volgende vragen gesteld.
1) Over de bijdrage van de spoorweginfrastructuurbeheerder (artikel 11):
a) Welke bedragen werden al jaarlijks betaald aan de Northern Diabolo NV in het kader van artikel 11 van de bovenvermelde wet?
b) Verwacht de minister dat in de komende jaren gebruik zal worden gemaakt van artikel 11, § 2, en dat het initiële jaarlijkse bedrag van negen miljoen euro zal worden opgetrokken?
2) Over de passagiersvergoedingen (artikelen 12 tot 14 ):
Voor welk bedrag inde de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) passagiersvergoedingen (beter gekend als de " diabolo-toeslag ") in de periode van 1 november 2009 tot 31 oktober 2010?
3) Over de bijdrage van de spoorwegondernemingen (artikelen 15 en 16):
Welke bedragen werden jaarlijks al betaald aan de Northern Diabolo NV in het kader van artikel 15, § 1? Graag kreeg ik de bedragen opgesplitst in de samengestelde delen (0,5 % van de omzet plus 1,887 miljoen euro geïndexeerd)?