Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1200

van Richard Miller (MR) d.d. 4 februari 2011

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Website voor verkoop van concerttickets - Fraude - Kwaliteitslabel voor veilige sites - Regelgeving

internetsite
elektronische handel
computercriminaliteit
economisch delict

Chronologie

4/2/2011Verzending vraag
10/5/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1200 d.d. 4 februari 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Het Théâtre de Mons had op 2 februari 2011 een prestigieuze artiest te gast. Het concert was uiteraard een tijdje op voorhand uitverkocht.

De internetsite www.euroteamtickets.com, bood echter nog plaatsen aan die dubbel zoveel kostten dan de normale prijs, verhoogd met 30 euro administratiekosten. Verschillende mensen zijn door deze oplichterij dus “beetgenomen”.

Hoe kan die vorm van oplichterij worden bestreden? Hoe kan de consument weten dat hij zich op een bedrieglijke site bevindt? Bestaat er een signalement, een label waarmee een veilige site kan worden herkend? Welke regelgeving geldt hier?

Antwoord ontvangen op 10 mei 2011 :

De doorverkoop van concerttickets op zich is niet wettelijk verboden. Een secundaire online-ticketverkoper mag concerttickets kopen, om ze nadien te verkopen, indien het gaat om een professionele verkoper die voldoet aan alle wettelijke voorwaarden om handel te mogen drijven. In vele gevallen vermelden de algemene verkoopsvoorwaarden van de officiële ticketverkoper evenwel dat de tickets niet mogen doorverkocht worden. Wanneer de officiële ticketverkoper weet heeft van het feit dat een concertticket is doorverkocht, kan hij dat ticket, volgens zijn algemene verkoopsvoorwaarden, ongeldig verklaren (“blacklisting”). Het doorverkopen van zo een concertticket kan dus in vele gevallen beschouwd worden als het niet naleven van de algemene verkoopsvoorwaarden, maar is geen strafrechtelijke inbreuk.

Het is echter wel van belang dat de secundaire online-ticketverkoper de consument duidelijk en ondubbelzinnig informeert over:

Wanneer een secundaire online-ticketverkoper de consument niet voldoende informeert over de hierboven vermelde aspecten, is er sprake van een oneerlijke handelspraktijk.

De controles op de online-verkoop van concerttickets worden uitgevoerd door de cel “Internetbewaking” van de Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB) van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie. Deze controles gebeuren op een continue basis. Onderzoek heeft evenwel uitgewezen dat alle bekende secundaire online-ticketverkopers in het buitenland gevestigd zijn. Wanneer door de cel “Internetbewaking” een oneerlijke handelspraktijk wordt vastgesteld, en de verkoper is gevestigd in een lidstaat van de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein, wordt een verzoek om internationale samenwerking verzonden naar de bevoegde buitenlandse instantie. Met betrekking tot de door het geachte lid vermelde website werd reeds in 2010 een verzoek verzonden naar de Noorse autoriteiten, die een onderzoek hebben opgestart. Dit onderzoek is nog lopende.

De Cel “Internetbewaking” van de ADCB heeft consumenten naar aanleiding van klachten of vragen over e-commerce een aantal nuttige tips gegeven over hoe de betrouwbaarheid van een website kan geëvalueerd worden. De belangrijkste tips zijn de volgende:

Vanzelfsprekend is geen enkele a priori controle waterdicht, maar de ervaring leert dat door het nakijken van deze eenvoudige elementen reeds veel problemen voor de consumenten kunnen vermeden worden.