Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1154

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 2 februari 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Bpost - Personeel - Etnische en culturele diversiteit

postdienst
buitenlandse staatsburger
culturele verscheidenheid
ambtenaar

Chronologie

2/2/2011Verzending vraag
30/5/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1154 d.d. 2 februari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Belgische bevolking wordt etnisch en cultureel steeds diverser. Heel wat Belgen zijn van niet-Belgische afkomst, via hun ouders of grootouders. Ondanks de zeer grote diversiteit in onze maatschappij zijn grote groepen mensen uit een zelfde land afkomstig, zoals uit de Europese landen Italië, Nederland, Spanje, Griekenland, maar ook uit Turkije en Marokko en meer recent uit Oost-Europa en Centraal-Afrika.

Heel wat van die mensen hechten zich in ons land en hun kinderen en kleinkinderen groeien hier op. In heel veel gevallen verkrijgen ze de Belgische nationaliteit of worden als Belg geboren. Een groot aantal van hen zijn door hun gezinsomgeving, hun naam, hun huidskleur en andere kenmerken herkenbaar als etnisch of cultureel divers. Toch zijn ze onmiskenbaar Belg, met alle rechten en plichten die daarbij horen.

Het is belangrijk dat die etnisch en culturele diversiteit zich ook in de overheden manifesteert en dat de diensten van en voor de gemeenschap een maatschappelijke en culturele emanatie worden van de bevolking. Dit heeft onder andere te maken met een personeels- en vooral met een aanwervingsbeleid, waarbij heel bewust moet worden gestreefd naar een goede representativiteit. Uiteraard kan dit niet op een apothekersweegschaal worden afgewogen, toch kan via de meting van de etnische en culturele diversiteit een beeld worden gevormd van de mate waarin die diensten tegemoet komen aan dit weerspiegelingsideaal.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen met betrekking tot de toestand bij Bpost.

1. Hoe groot is het aandeel van de personeelsleden met een etnisch of cultureel diverse afkomst bij Bpost? Welke definitie hanteert het bedrijf hiervoor? Hoe groot is de aanwezigheid van personeelsleden uit (1) Turkije, (2) Marokko, (3) Centraal-Afrikaanse landen (4) het verre oosten (5) andere Europese landen? Hoe evolueerden die percentages in de periode 2006-2010? Hoe evalueert en duidt de minister de cijfers en de evolutie ervan?

2. Als de cijfers worden geanalyseerd naar (1) statutair of contractueel verband, (2) niveau en (3) anciënniteit, welke conclusies kunnen dan worden getrokken?

3. Is de huidige aanwezigheid van etnisch en cultureel diverse groepen binnen het personeelsbestand optimaal? Zo ja, op basis van welke argumenten? Zo niet, wat ondernam of plant de minister om die aanwezigheid te verbeteren?

Antwoord ontvangen op 30 mei 2011 :

1 en 2) Bpost beschikt niet over deze gegevens. De wetgeving op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer laat immers niet toe om personeelsleden te identificeren en te rangschikken op basis van ras of etnische afkomst. Bpost is van mening dat een vrijwillige en anonieme enquête onder de personeelsleden – de enige manier om het aantal allochtonen te weten te komen - slechts zeer partiële aanwijzingen zou geven. En dit dan in de veronderstelling dat men het eens zou worden over de keuze van een valabele indicator voor de vreemde afkomst. De enige beschikbare gegevens bij bpost gaan over de nationaliteit: 1 % van de personeelsleden hebben een buitenlandse nationaliteit. Deze gegevens echter zijn weinig representatief voor een diversiteitsbeleid aangezien een groot deel van de allochtonen de Belgische nationaliteit heeft aangenomen.

Men kan echter niet om de vaststelling heen dat een belangrijk deel van de personeelsleden, zeker in operationele functies, van allochtone afkomst is. Het is dan ook een doelgroep in het diversiteitsbeleid van bpost.

3) Het actieplan van bpost met betrekking tot de interculturele diversiteit geeft prioriteit aan een kwalitatieve analyse. Er loopt momenteel een pilootproject in vier sorteercentra om via discussiegroepen en interviews de problemen te identificeren die verbonden zijn aan interculturele diversiteit op de werkvloer.

Bovendien werkt bpost aan een sensibiliserend kader voor het respect van de diversiteit in al zijn verschillende aspecten.

Niet-discriminatie, respect voor en openheid ten aanzien van het zijn en het denken van anderen behoren daarom tot de waarden van bpost zoals die in 2010 werden gedefinieerd. In een Gedragscode waarvan de geactualiseerde versie in werking treedt in maart 2011, worden de verwachtingen die de onderneming heeft ten aanzien van de medewerkers in deze materie, gepreciseerd. Een belangrijk deel van deze Gedragscode is gewijd aan de diversiteit en de kansengelijkheid. De code bepaalt onder meer dat racistisch gedrag niet wordt getolereerd en dat het de taak is van iedereen om in te staan voor een open werkomgeving waar plaats is voor diversiteit. Discriminerend gedrag of pesterijen gebaseerd op onder meer afkomst of huidskleur zijn verboden.

De Gedragscode verbiedt eveneens uitdrukkelijk:

- weigering van rechten of voordelen;

- denigrerende opmerkingen, allusies, commentaren of moppen;

- wraak of dreiging met wraak;

op basis van afkomst of huidskleur.