Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-11258

van Bart De Nijn (N-VA) d.d. 18 maart 2014

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

de parameters in de CAD-Astrid software

ASTRID
brandbestrijding
eerste hulp
ziekentransport

Chronologie

18/3/2014Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-4806

Vraag nr. 5-11258 d.d. 18 maart 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Reeds lange tijd zijn er ziekenhuizen en brandweerkazernes die klagen over het feit dat ze sinds de invoering van de Astrid software veel minder opgeroepen worden dan voorheen. Er zijn ook klachten van hulpdiensten die veel te ver moeten uitrukken, terwijl er hulpdiensten zijn die zich veel dichter bij de plaats van de feiten bevinden.

Dit heeft alles te maken met het feit dat de brandweer en de medische hulpdiensten de snelste en meest adequate hulpdienst oproepen. De officiële snelheidsparameters die Astrid nv in de software gestoken heeft, komen echter niet overeen met de reële situaties waarbij hulpdiensten deze officiële snelheden negeren.

Een voorbeeld hiervan is het Brugse AZ Sint-Lucas. Het ziekenhuis is omgeven door een zone waar men officieel maar 20 kilometer per uur mag rijden. Sinds de invoering van de Astrid software heeft het ziekenhuis al één derde minder inkomende oproepen.

Men moet beseffen dat er een groot verschil is tussen de techneuten die de software ontwikkelen en de operationelen die de software aangeboden krijgen. Astrid nv kan moeilijk zonder toestemming alle officiële snelheden van de wegen gaan aanpassen. Er is dan ook dringend overleg nodig tussen de operationelen en de minister van Binnenlandse Zaken. Op basis daarvan kan een duidelijke opdracht gegeven worden aan Astrid nv om de parameters aan te passen. Dit is ook geen complexe klus, het gaat louter om het aanpassen van een Excelbestand!

Graag had ik de minister dan ook volgende vragen gesteld:

1) Zijn er de laatste tijd meer meldingen geweest van problemen met hulpdiensten die niet of veel te laat worden opgeroepen? Zo ja, welke maatregelen zal de minister nemen?

2) Hoe verloopt de aanpassing van de snelheidsparameters momenteel? Is dit op initiatief van Astrid nv of van de operationelen? Via welke procedure verloopt dit?

3) Is er al structureel overleg geweest tussen de operationelen en het kabinet van de minister om deze problematiek aan te pakken? Zijn er op basis hiervan al aanpassingen aan de parameters van de software gebeurd?

4) De politie heeft binnen de software van Astrid een systeem van territoriale gebondenheid ontworpen. Deze werkwijze schijnt goede resultaten op te leveren. Zit hier een oplossing in voor de brandweer en de medische hulpdiensten, zonder de focus te verliezen van het principe van de snelste en meest adequate hulp voor deze diensten?