Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-11188

van Lies Jans (N-VA) d.d. 26 februari 2014

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Ecocombi's - Supertrucks - Langere zwaardere voertuigen en slepen - Bekwaamheidsattest - Opleiding - Opleidingcentra

wegvervoer
rijbewijs
verkeersopleiding
bestuurder

Chronologie

26/2/2014Verzending vraag
23/4/2014Antwoord

Vraag nr. 5-11188 d.d. 26 februari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het Besluit van de Vlaamse Regering dd. 20 december 2013 betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van vervoer met langere en zwaardere slepen in het kader van een proefproject vinden we onder artikel 4 het volgende : "Art. 4. Elke bestuurder is in het bezit van een Belgisch bekwaamheidsattest voor het besturen van een langere en zwaardere sleep of van een bekwaamheidsattest daarvoor dat in België erkend is en dat afgeleverd is door een lidstaat van de Europese Unie" .

Graag had ik hierover enkele vragen gesteld.

1) Aan welke voorwaarden is een Belgisch bekwaamheidsattest waarvan sprake in betreffend artikel onderhevig?

2) Wat is een bekwaamheidsattest dat in België erkend is en dat afgeleverd is door een lidstaat van de Europese Unie? Waarin verschilt dit attest met het Belgisch bekwaamheidsattest?

3) Uit welke onderdelen moet een opleiding voor het besturen van langere en zwaardere slepen bestaan? Aan welke criteria moet zo'n opleiding voldoen? Bestaan er in België opleidingscentra die dit aanbieden? Zo ja, waar? Zo nee, waarom niet?

Antwoord ontvangen op 23 april 2014 :

1), 2) en 3) Alleen in het Besluit van de Vlaamse Regering is er sprake van een Belgisch bekwaamheidsattest. Omdat het nog handelt over pilootprojecten heeft de federale overheid het bezit van dergelijk attest niet voorzien. De noodzaak ervan zal juist in het kader van de evaluatie van het project moeten blijken. Hierbij dient gezegd te worden dat een attest van beroepsbekwaamheid ook niet wordt geëist voor bestuurders van uitzonderlijke voertuigen, waarvan de afmetingen groter kunnen zijn dan deze van LZV's. In het koninklijk besluit van 19 maart 2012 betreffende langere en zwaardere slepen in het kader van proefprojecten  wordt deze verplichting dus niet opgelegd. Een dergelijk Belgisch bekwaamheidsattest bestaat niet, dus bestaan noch de voorwaarden, noch een opleiding of examen om dit te bekomen. 

Omdat de voorwaarden en reglementering voor het besturen van voertuigen in België een federale bevoegdheid is, heb ik de grootste twijfel over die vereiste in de reglementering van het Vlaamse gewest, alsook over het principe van de erkenning van een Nederlands attest. Voor een paar maanden heb ik mevrouw de minister Hilde Crevits hiervan immers schriftelijk op de hoogte gebracht.