Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-11122

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 13 februari 2014

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Mobibkaart - Maatschappij voor het intercommunaal vervoer te Brussel - Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - De Lijn - Combinatie

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
openbaar vervoer
plaatsbewijs

Chronologie

13/2/2014Verzending vraag
21/3/2014Antwoord

Vraag nr. 5-11122 d.d. 13 februari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) introduceert systematisch de Mobibkaart. Die drager maakt wel een combinatie met de MIVB (Maatschappij voor het intercommunaal vervoer te Brussel) mogelijk, maar niet een combinatie met De Lijn. Vooralsnog moet een abonnementhouder die in de pre-Mobibtijd genoeg had aan één kaart waarmee naar believen MIVB, De Lijn en TEC konden worden gecombineerd, nu overstappen op verschillende kaarten met elk hun kostprijs (5 euro).

Hierover de volgende vragen.

1) Hoe komt het dat de Mobibkaart van de NMBS wel een combinatie met de MIVB mogelijk maakt?

2) Hoe komt het dat de Mobibkaart van de NMBS geen combinatie met De Lijn op dezelfde drager mogelijk maakt? Waar liggen of lagen de problemen, wat is de exacte en gedetailleerde reden van de onmogelijkheid tot combinatie op een gemeenschappelijke drager?

3) Op welke termijn zal de Mobibkaart van de NMBS ook een combinatie met De Lijn mogelijk maken?

Antwoord ontvangen op 21 maart 2014 :

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) me de volgende elementen mee:

1. De NMBS en de Maatschappij voor het intercommunaal vervoer te Brussel (MIVB) beschikken op het terrein over een complete en volledig operationele MOBIB-oplossing met een compatibele kaart, verkooppunten (loketten en automaten) waar kaarten en vervoersovereenkomsten (waaronder abonnementen) kunnen worden uitgegeven, en een klantendienst voor de MOBIB-kaart en de verkochte vervoerovereenkomsten. Ook de controle van de vervoerovereenkomst aan boord van de voertuigen van de NMBS en de MIVB (en de validatie in het geval van de MIVB) is volledig operationeel bij beide bedrijven.

2. Voor het ogenblik is een dergelijke combinatie met De Lijn niet mogelijk omdat de bovenstaande voorwaarden nog niet vervuld zijn bij De Lijn. In de huidige stand van zaken kan De Lijn voor haar eigen kaarten immers nog geen snelle klantendienst aanbieden die voldoende toegankelijk is voor de klanten. Hierdoor kunnen die kaarten ook niet gebruikt worden als drager voor gecombineerde abonnementen NMBS/De Lijn.

Er wordt bestudeerd hoe de gecombineerde abonnementen NMBS/De Lijn in elektronisch formaat kunnen worden bewaard op de NMBS-MOBIB-kaarten. De Lijn moet haar volledige vloot echter uitrusten met validatietoestellen die deze abonnementen kunnen lezen. Ondertussen blijft de NMBS papieren afschriften van het elektronische vervoerbewijs afleveren, zodat de medewerkers van De Lijn die visueel kunnen controleren, zonder daarvoor een toestel te hoeven gebruiken. Op die manier wordt interoperabiliteit gegarandeerd.

3. De evolutie van de ontwikkeling van een De Lijn-chipkaart is doorslaggevend voor het antwoord op deze vraag. Zodra de voorwaarden bij De Lijn vervuld zijn, kan NMBS op basis van de interne planning onderzoeken wanneer deze nieuwe functie kan worden geïmplementeerd voor alle verkoopkanalen (loketten, automaten, internet) en kan worden geïntegreerd in de MOBIB-kaarten van alle operatoren.