Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1095

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 31 januari 2011

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Identiteitskaarten - Duplicaten - Fraude - Kosten

identiteitsbewijs
valsheid in geschrifte
politiecontrole
officiële statistiek
geografische spreiding

Chronologie

31/1/2011Verzending vraag
22/6/2011Herkwalificatie

Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-1118

Vraag nr. 5-1095 d.d. 31 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs hadden we de gelegenheid om met onze fractie een werkbezoek te brengen aan de diensten van de luchtvaartpolitie op de luchthaven van Zaventem.

Tijdens het zeer interessante overzicht van de verschillende diensten en activiteiten werden we onder andere vertrouwd gemaakt met de nieuwste vormen van bedrog om aan papieren te geraken om het land binnen te komen.

Een van die vormen houdt het gebruik in van originele identiteitskaarten die hier als verloren worden gemeld, en waarvoor dan een duplicaat wordt aangevraagd, terwijl in realiteit de identiteitskaart naar het buitenland verdwijnt en dient als basisstuk voor een binnenkomst van een nieuwe persoon.

We zagen een identiteitskaart die tot veertien maal werd herafgeleverd.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Wat is het aantal afgeleverde duplicaten van identiteitspapieren voor de jaren 2000 tot en met 2010, opgesplitst per provincie en gemeente? Graag kreeg ik een lijst per soort, zoals bijvoorbeeld het paspoort, de identiteitskaart, een overzicht per type verblijfskaart (A, B, D, D, E, E+, F, F+), … Graag kreeg ik deze cijfers ook, indien beschikbaar, wat betreft het verlies of de diefstal van identiteits- en verblijfsdocumenten in het buitenland.

2) Lopen de cijfers van de politie gelijk met de cijfers van de gemeenten? Zo neen, graag kreeg ik de cijfers van de politie enerzijds en de cijfers van de gemeenten anderzijds.

3) Wat is het aantal meervoudige duplicaten hiervan, ook opgesplitst op dezelfde manier als bovenstaande vragen?

4) Bestaan er andere tarieven voor meervoudige duplicatie? Wat kost dit aan de overheid, in het bijzonder gelet op het feit dat de bijdrage die de burger betaalt om een nieuwe kaart te krijgen niet alle kosten dekt (bijvoorbeeld personeelskosten voor de gemeenten, back office voor beheer certificaten, …)?

5) Worden de gegevens over meervoudige duplicatie ook verder opgevolgd als de persoon verhuist naar een andere gemeente?

6) Zijn er richtlijnen naar de lokale overheden om hier speciale aandacht voor te hebben?

7) De wetgeving en het Belpic systeem werden aangepast opdat de laatste foto van de identiteitskaart of verblijfskaart centraal kan worden opgeslagen. Is inmiddels het nodige gedaan opdat elk politiekantoor toegang heeft tot deze foto op het ogenblik dat zij een attest van verlies en diefstal (zogenaamde bijlage 12) afleveren? Indien niet, waarom is dit nog niet gebeurd en welke inspanningen levert de geachte minister om deze absoluut noodzakelijke aanpassing zo spoedig mogelijk door te voeren? En dit binnen welke planning?