Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10911

van Karl Vanlouwe (N-VA) d.d. 20 januari 2014

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Laserstralen - Piloten - Incidenten - Verblinding - Meldingen - Klachten - Overzicht - Luchthavens - Aanpak

luchtverkeer
veiligheid van het luchtverkeer
burgerluchtvaart
stralingsapparaat

Chronologie

20/1/2014Verzending vraag
7/5/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10911 d.d. 20 januari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Uit eerdere cijfergegevens blijkt dat er zich de voorbije jaren meermaals incidenten voordeden waarbij piloten van vliegtuigen in de omgeving van de luchthaven van Zaventem gehinderd werden door laserstralen (zie het antwoord op de vraag met nr.5-2095). Een laserstraal kan verblinding of zelfs oogschade veroorzaken bij piloten en is aldus een gevaar voor de veiligheid van het vliegtuig en de passagiers.

Naar aanleiding van de incidenten met laserstralen werd in het verleden overleg gepleegd tussen de directie Inspectie van het directoraat-generaal van de Luchtvaart (DGLV), het toenmalige Belgocontrol en de diensten van de federale politie. De geachte staatssecretaris benadrukte toen dat in geval van herhaling van dergelijke incidenten de luchtverkeersleiding onmiddellijk de politiediensten op de hoogte zou brengen zodat zij direct ter plaatse kan gaan.

Naar aanleiding van die incidenten stelde hij eveneens dat de bestaande maatregelen voldoende zijn. Zo werd er in de bevoegde Kamercommissie verwezen naar een " notice to airmen " om piloten aan te moedigen elk incident te melden en wordt eveneens verwezen naar de artikelen 30, 30bis en 31 van de wet van 27 juni 1937 betreffende de regeling der luchtvaart, met name de strafbaarstelling van personen die een daad verrichten of pogen te verrichten die de luchtwaardigheid of de vliegzekerheid van een luchtvaartuig in gevaar kan brengen, of die een feit pleegt dat de veiligheid van personen aan boord van een vliegtuig in het gedrang brengt.

Graag had ik dan ook volgende vragen gesteld:

1) Hoeveel laserincidenten hebben zich voorgedaan of werden gemeld in de jaren 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013 ?

2) Heeft de staatssecretaris weet van gelijkaardige problemen bij regionale luchthavens in het land? Kan hij het aantal incidenten voor de regionale luchthaven sinds 2009 meedelen?

3) Wat zijn de conclusies van het overleg tussen de directie Inspectie van het directoraat-generaal van de Luchtvaart, Belgocontrol en de diensten van de federale politie?

4) Zijn er klachten ingediend door de directie Inspectie van het DGLV of Belgocontrol bij de politiediensten? Zo ja, hoeveel klachten werden er ingediend en hoeveel processen-verbaal werden er opgesteld? Zijn er veroordelingen uitgesproken?

5) Op welke wijze wordt het strafrechtelijk onderzoek gevoerd om de daders van de laserincidenten te lokaliseren en te identificeren?

6) Heeft de staatssecretaris overleg gepleegd met collega's in het buitenland over de aanpak van deze problematiek? Werd de wetgeving in andere landen aangepast om doeltreffend op te treden?

Antwoord ontvangen op 7 mei 2014 :

In 2013 werden in België 199 incidenten gemeld tegen 206 in 2012 waarbij luchtvaarttuigen beschenen werden door laserstralen in het Belgische luchtruim. als volgt verdeeld over de verschillende Belgische luchthavens:

 

2009

2010

2011

2012

2013

Buiten luchthaven

0

5

6

57

15

Brussel

4

34

47

68

87

Antwerpen

0

3

12

9

13

Oostende

0

7

8

7

9

Luik

0

12

25

24

37

Charleroi

1

19

37

41

37

Kortrijk

0

0

1

0

1

Totaal

5

80

136

206

199


In het kader van het overleg met Belgocontrol en de politiediensten heeft het DGLV een aantal actiepunten geïdentificeerd om de problematiek van het gebruik van laser tegen de luchtvaart beter te kunnen aanpakken. Er werd vastgesteld dat specifieke procedures voor het rapporteren van dit soort incident moeten opgesteld zijn voor de piloten  en ook voor de luchtverkeersleidingdienst. Bovendien moeten er specifieke procedures in samenwerking met de politiediensten opgesteld zijn om de daders effectief te kunnen lokaliseren en identificeren voor vervolging. In januari heeft de federale politie en coördinator aangeduid om de samenwerking met het DGLV, Belgocontrol en de andere betrokkene diensten te verbeteren.
 

Wat de vraag betreft of een vervollediging van de luchtvaartwet zich verder opdring, werd er vastgesteld dat de bestaande strafbepalingen in artikel 30 en artikel 30bis enerzijds voldoende relevant zijn om deze feiten te kunnen omvatten en anderzijds als straf voldoende in verhouding staan tot de ernst van deze inbreuken. 

Het DGLV heeft zelf geen specifieke klachten bij de politiediensten ingediend maar werkt met de federale politie en Belgocontrol mee aan het opstellen van procedures om de daders van dit soort incidenten te kunnen lokaliseren en identificeren met het oog op vervolging door het Parket. Processen-verbaal werden door de politiediensten opgesteld. Het DGLV heeft momenteel geen cijfers omtrent de opgestelde processen-verbaal. Er zijn echter 2 veroordelingen voor laserbeschijningen gebeurd, deze in het laatste kwartaal van 2012. De effectieve veroordeling gebeurde volgens artikelen 30, 30bis en 31 van de wet van 27 juni 1937. De vervolging van zulke feiten wordt belemmerd o.a. door de moeilijkheden op het terrein om de daders te lokaliseren en te identificeren.

In samenwerking met Belgocontrol en de politiediensten probeert het DGLV procedures te ontwikkelen om de rapportering van dit soort incidenten door de piloten en de luchtverkleersleidingdienst naar de politiediensten efficiënter te maken zodat de politiediensten de daders kunnen lokaliseren en identificeren met het oog op verbalisering en vervolging. 

De problematiek met laserstralen in het buitenland is vergelijkbaar met de situatie in België. De laserproblematiek maakt echter geen onderdeel uit van het Europees plan voor de veiligheid. Dit plan bevat gedetailleerde informatie over de vooruitgang die geboekt is bij het identificeren van veiligheidsrisico's op EU-niveau. Het directoraat-generaal Luchtvaart heeft dan ook besloten om de problematiek inzake lasers in haar Belgisch veiligheidsplan op te nemen. In dit plan wordt een gedetailleerde beschrijving gegeven van onder meer specifieke Belgische veiligheidsproblemen waaronder laseraanvallen en wordt er duidelijkheid verschaft over de acties die worden ondernomen om de risico's te beperken.

De meeste Europese lidstaten volgen de problematiek inzake lasers eveneens op en nemen acties vergelijkbaar met deze in België. Internationale organisaties zoals EUROCONTROL en het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) organiseren soms seminaries over laseraanvallen. De adviezen aan de Europese lidstaten tijdens deze seminaries zijn vergelijkbaar met deze van de acties in het Belgisch veiligheidsplan namelijk een eventuele aanpassing van de nationale wetgeving en een betere samenwerking met de Federale Politie en de luchtverkeersleidingsdiensten.