Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10900

van Bart De Nijn (N-VA) d.d. 16 januari 2014

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Algemene Nationale Gegevensbank Verkeer - Oprichting - Gebruik

Algemene Nationale Gegevensbank (Politie)
overtreding van het verkeersreglement
gegevensbank
politie

Chronologie

16/1/2014Verzending vraag
24/2/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10900 d.d. 16 januari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs heeft de directeur operaties van de federale wegpolitie aangekondigd dat er een Algemene Nationale Gegevensbank Verkeer zal komen. Hierin zouden alle verkeersovertredingen komen die mensen begaan hebben.

Bedoeling is bij controles op drinken of snelheid een beter beeld te hebben van personen die tegengehouden worden zodat magistraten een correcte maatregel/sanctionering op maat kunnen treffen.

Graag had ik de volgende vragen gesteld:

1) Op welke termijn zal de Algemene Nationale Gegevensbank Verkeer ingevoerd worden? Graag een zo concreet mogelijke datum.

2) Wat zijn de belemmeringen momenteel om zulk een databank op te richten? Hoe komt het dat deze op termijn zullen verdwijnen?

3) Welke gegevens kunnen volgens de dienst politionele informatie verzameld worden in de Algemene Nationale Gegevensbank Verkeer?

4) Voor welke situaties zal de databank gebruikt worden? Zal deze databank een puur informationele functie krijgen of is het de bedoeling deze database te gebruiken om sancties/maatregelen aan te passen aan het profiel van de overtreders? Zo ja, hoe zal dit in zijn werk gaan?

Antwoord ontvangen op 24 februari 2014 :

De Nationale gegevensbank (ANG) Verkeer zou operationeel moeten zijn in de loop van het eerste semester van 2014.

Zij zal de gegevens bevatten van de verkeersovertredingen (datum, uur, lokalisatie, voertuig, bestuurder of titularis van de nummerplaat) op Belgisch grondgebied en vastgesteld door de politie.

Deze databank zal gevoed worden door de gedecentraliseerde toepassingen ISLP (van de lokale politie) en Pol Office verkeer (van de federale politie), die gebruikt worden voor het opstellen van de onmiddellijke inningen en de processen-verbaal van wegverkeer.

De meerwaarde van deze databank ligt in het feit dat de politieman of –vrouw op het terrein kan beschikken over gecentraliseerde gegevens betreffende de verkeersovertredingen en op die manier het profiel van een overtreder beter kan inschatten.

De ANG Verkeer zal echter niet toelaten om de « recidive » op te volgen, gezien zij de gerechtelijke veroordelingen niet zal bevatten.

Deze databank zal tevens een bron van informatie zijn die zal toelaten om tegemoet te komen aan de behoeften inzake statistieken, of studies betreffende het gedrag van de weggebruikers, zoals voorgeschreven door de Staten-Generaal Verkeersveiligheid.

De gegevens betreffende de “overtredingen”, die de meerderheid vormen van de verkeersinbreuken, zullen gedurende een termijn van één jaar in die databank worden bewaard.

Voor wat betreft « wanbedrijven », (bijvoorbeeld vluchtmisdrijf), zullen de gegevens gedurende tien jaar worden bewaard.

Er zal geen rechtstreekse verbinding zijn met de «kruispuntbanken voertuigen en rijbewijzen», die beheerd worden door de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en die geen politionele gegevens bevatten. Enkel bepaalde gegevens, die bekomen werden door het raadplegen van die kruispuntbanken, zullen opgenomen worden in de ANG Verkeer.