Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10717

van Bart De Nijn (N-VA) d.d. 2 januari 2014

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Hulpdiensten - Communicatiesysteem - Beveiligingslek - Maatregelen

telefoon- en briefgeheim
eerste hulp
politie
codering van informatie

Chronologie

2/1/2014Verzending vraag
24/2/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10717 d.d. 2 januari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs moesten journalisten voor de Brusselse raadkamer verschijnen vanwege het afluisteren van de communicatie tussen politie- en veiligheidsdiensten (inbreuk op de wet van 2005 op de elektronische communicatie).

Dat deze mensen berecht worden is niet meer dan normaal. De overheid moet echter ook nog meer inspanningen leveren om deze mensen niet te triggeren de communicatie van of tussen hulpdiensten af te luisteren zonder dat dit een effect heeft op de functionering van de hulpdiensten.

De communicatie die via Astrid verloopt, is optimaal versleuteld, maar dat is nog niet het geval wanneer de communicatie gebeurt via pagers, beepers of semafoons (circa 15 000). Pagers, beepers en semafoons worden gebruikt om personeel op te roepen bij incidenten. Berichten die op die manier worden verstuurd, kunnen nog gemakkelijk onderschept worden. Zo melden hulpdiensten dat er vaak onbevoegde personen aanwezig zijn op een plaats van delict. Dat is evident aangezien er via de beepers privacygevoelige informatie wordt doorgegeven (adressen, persoonsgegevens,…).

Sommigen beweren dat het beveiligingslek een bewuste keuze is geweest omdat er anders duurdere apparatuur gekocht zou moeten worden, en dat de versleuteling de operationalisering van de hulpdiensten zou kunnen vertragen. De lengte van de berichten zou ingekort moeten worden doordat er ruimte nodig is voor encryptie.

Graag had ik volgende vragen gesteld:

1) Hoe evalueert de geachte minister de beslissing om de communicatie via pagers, beepers en semafoons niet te vergrendelen ten opzichte van het probleem van een groot beveiligingslek binnen en tussen de communicatie van hulpdiensten?

2) Is zij bereid maatregelen te nemen om de communicatie bij hulpdiensten via beepers, pagers of semafoons te vergrendelen, zonder dat dit ten koste gaat van de dienstverlening? Zijn er reeds maatregelen genomen? Welke? Zo neen, waarom (nog) niet?

3) Kan zij alvast het initiatief nemen om de hulpdiensten te bevragen over het fenomeen van "lekken" in hun communicatienetwerk?

Antwoord ontvangen op 24 februari 2014 :

Het geachte lid kan hieronder het antwoord vinden op zijn vragen:

1. Op 9 september 2011 heeft mijn voorgangster een schrijven gericht aan de diverse gemeentebesturen en brandweerkorpsen waarin zij aandacht vroeg voor de bescherming van de levenssfeer van de burgers naar aanleiding van een interventie van de brandweer en meer bepaald werd daarin duidelijk gestipuleerd dat gegevens met een “persoonlijk karakter” in geen geval over semafoon, pagers of beepers mochten verstuurd worden. Daarbij werden de brandweerlieden gewaarschuwd dat inbreuken hiertegen strafrechtelijk vervolgd kunnen worden.

De aansturing van de huidige pagers via encryptie zou ertoe leiden dat het merendeel van de 12 000 pagers zou dienen vervangen te worden. Zulke operatie kan geschat worden op 1 800 000 euro.

2. zie 1.

3. Het begrip “lekken” is natuurlijk erg vaag en de kans is groot dat dit door de 251 brandweerkorpsen anders wordt geïnterpreteerd. Ik acht dan ook het nut van zulke bevraging kwestieus.